📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 52 🔖 آیه: ۲۱ و ۲۲ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۱ و ۲۲ سوره بقره: «یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم و الذین من قبلکم لعلکم تتقون-الذی جعل لکم الارض فراشاً و السّماء بناءً و انزل من السّماء ماءً فاخرج به من الثمرات رزقاً لکم فلا تجعلوا لله انداداً و انتم تعلمون» 🔋🔋🔋🔋 🔰: انسان ذاتاً موجودی است. آیه ۶ انشقاق این را اثبات می کند و گوید ای انسان تو با تلاشی سخت به سوی ربّت در حال حرکتی «یا ایها الانسان انّک کادحٌ الی ربّک کدحاً فمٌلاقیه» ♦️، زاد سفر به سوی خداست. برخی گفته اند که از ریشه زَیَدَ به معنای زیادی است یعنی تقوا یک چیز زیادی است که می تواند برای رسیدن انسان به خدا کمک کند درحالیکه تقوا، تنها زاد و توشه راهی است و اگر نباشد انسان هیچگاه به مقصد نمی رسد. ♦️آیه ۳۷ حج به زیبایی نشان می دهد که تقوا انسان را خودبخود به مقصد می رساند! آیه گوید در عرب جاهلی وقتی حیوانی را می کردند تکه ای از گوشتش را به دیوار کعبه آویزان می کردند که به خدا برسد. این همان نگاه و مادی است که همه چیز را م می بیند. اسلام که آمد این را منع کرد و گفت شما با تقوا قربانی کنید این به خدا می رسد. «من ینال الله لحمومها و لا دمائها و لکن یناله التقوا منکم» ❌آیه ۳۷ حج از لطیفترین و زیباترین آیات قران است که از «و ادخلی فی عبادی و ادخلی جنّتی» زیباتر است زیرا صفت و در رهن است و آیه گوید تقوا به خدا می رسد. مشخص است که اگر تقوا به خدا رسید حتما متقی نیز به خدا رسیده است زیرا تقوا جز برای متقی نیست! تقوا زادی نیست که در بین راه تمام شود بلکه خود می رود و متقی را نیز با خود می برد. 🔷اگر انسان تقوا پیشه کرد، راه خوب و بد را نیز تشخیص 6می دهد. «یا ایها الذین آمنوا إن تتّقوا الله یجعل لکم فرقاناً/انفاق_۲۹» ، نوری است که خدا به انسان می دهد و بواسطه آن، و را تشخیص می دهد. این نور نیز مانند علم مدرسه نیست که با درس خواندن فرا گرفته شود بلکه با به دست می آید و خود زادی برای راه می شود. ❎خداوند آنگاه که با مردم(الناس) سخن می گوید از سخن گفته و می گوید ما به شما زمین و آسمان و باران و غیره دادیم اما وقتی با مومنین و دین داران سخن می گوید از حرف میزند مانند اینکه ما به شما پیامبر، خلافت خدا، فرقان و غیره دادیم. ❎: اگر خدا با انسان صحبت می کند آنها را با ها مقایسه می کند و گوید این خوراک و پوشاکی که ما به شما دادیم را به دامتان نیز دادیم پس به حیوانات نیز از غذایتان بدهید «کلوا و ارعوا انعامکم» اما اگر بخواهد با مومنین و دینداران سخن بگوید آنها را با مقایسه می کند وگوید علما و شهدا و مومنان راستین، همانند ملائکه به وحدانیت خدا شهادت می دهند. «شهد الله انّه لا اله الّا هو و الملائکة و اولوا العلم قائماً بالقسط.../آل عمران_۱۸» ♦️اینکه در آیه ۲۲ بقره، کلمه سماء تکرار شده و بجایش ضمیرنیاورده به این دلیل است که آسمانی که از آن می بارد همین ابرهای بالای سر ماست اما آسمانی که برای امنیت انسان است همان آسمان کیهانی است که کهکشانها در آنند و طبق قران، طبقه طبقه است. ❌اگر خدا بخواهد بصورت عادی سخن بگوید باران را از آسمان و روییدن را از زمین می داند اما وقتی در مورد صحبت می کند گوید همه این روییدنی ها و غیره از خداست. گوید گیاهان انسان نیست، بلکه خداست چون انسان تنها بذرپاشنده و است و خداست که در دل خاک آنرا به گیاه تبدیل می کند. ♦️ربوبیت نباید محدود باشد. یعنی اینکه در همین کارهای ظاهر نیز انسان را ببیند نه اینکه سلسله علل و حتی سرحلقه این سلسله را نگاه کنیم بلکه باید دید به دست کیست. خداست که هم سرحلقه و هم تمام حلقات بعدی وابسته به اوست. «و لا تجعلوا لله انداداً» 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190