یک قدم از تو صد قدم از من 🖋 پیامبر اسلام فرموده است: بعثت لأتمّم مکارم الأخلاق من مبعوث شده ام تا فضائل اخلاقی را تتمیم و تکمیل کنم. اگر ما دین و اخلاق را بطور دقیق تعریف کنیم به این نتیجه می رسیم که دین ، یعنی اخلاق و اخلاق یعنی دین. توضیح اینکه: دین به معنای عمومی آن ، عبارتست از اعتقاد به اساسی ترین اصول سازنده شخصیت انسانی: ١) اعتقاد به وجود خدا و یگانگی آن ذات اقدس ٢) و اعتقاد به نبوت انبیاء علیهم السلام که راهنمایان بشریت به سوی کمال هستند ٣) و اعتقاد به معاد و ابدیت ۴) و اعتقاد به حکومت الهی در روی زمین که فقط پیشوایان معصوم یا جانشینان واقعی آنان می توانند آن را برقرار نمایند ۵) و اعتقاد به صفات کمال خداوند جل و علا که علم و قدرت و حیات و عدل از جمله آنها است. فقط اعتقادات مزبور می‌توانند انسان را در این زندگانی از پوچی نجات داده و فلسفه و هدف زندگی آنان را تعیین نمایند. و اگر کسی اعتقادات مزبور را نادیده بگیرد ، هیچ راه حلی برای معمای زندگی نخواهد داشت. اگر این اعتقادات در همه سطوح شخصیت آدمی تأثیر بگذارد و شکوفایی ایمان را که همه استعدادهای مثبت انسانی را شکوفا می سازد در آن به وجود بیاورد، قطعی است که چنین شخصیتی در هر گونه گرفتاری ها و ناگواری های زندگی هم غوطه ور شود، به کمترین انقباض و گرفتگی روانی دچار نخواهد گشت. أَلا أِنَّ أَوْلِیاءَ الْلَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ آگاه باشید، قطعی است که برای اولیای خداوند نه ترسی وجود دارد و نه آنان اندوهگین می شوند. همچنین همه احکام فقهی و قضایای اخلاقی دین الهی، هدفی جز ابتهاج و شکفتن شخصیت آدمی در مسیر حیات معقول ندارد. آیا هدف اخلاق فاضله جز همین است که شخصیت آدمی را با همه استعدادهای مثبت وی شکوفا بسازد؟ قطعاً چنین است مخصوصاً با نظر به تعریف بسیار زیبا و رسایی که بعضی از صاحب‌نظران علوم انسانی گفته اند: اخلاق ، یعنی شکوفایی حقائق در درون انسانی. 📚 علامه محمد تقی جعفری، تفسیر نهج‌‌البلاغه، جلد ۲۴، خطبه ۱۴۹ https://eitaa.com/taheriane