روایات طبی برای اثبات حقانیت ائمه بوده نه نفی ارزش تجربه بشری 🔶 اینهایی که می گویند ما طب جدید را قبول نداریم و فقط طب قال الصادق و قال الباقر را قبول داریم، اشتباه می‌کنند. ائمه این جراحی‌ها را قبول ندارند؟ خیلی هم قبول دارند! گاهی این آقایان افراط و تفریط می‌کنند. کل علوم تجربی را می‌گویند باید اسلامی باشد. 🔸 این روایات طبی برای این بوده که ائمه بگویند ما هم بلدیم و از شما هم بهتر بلدیم، [نه اینکه بخواهند ارزش تجربۀ بشری را نفی کنند]. 🔸ما اگر از طب اسلامی صحبت می‌کنیم به خاطر این است که در لسان ائمۀ اطهار برای مداواها، برای بیماری‌ها هم ارشاداتی شده، ما هم این ارشادات را جمع آوری می‌کنیم و از آنها استفاده می‌کنیم. اما آنها اصلاً نیامده‌اند برای پزشکی. این جزء رسالت ائمه و انبیاء نیست. 🔸 برای اینها باید از راه خودش که تجربه هست وارد بشویم، اگر انبیاء و اولیاء در این زمینه مطلبی بگویند حاشیه‌ی وظائف‌شان است، متن کارشان جای دیگر است. 🔸 اینکه ائمه گاهی در پزشکی مطالبی می‌فرمودند مثل این بوده که شما یک سری معلومات را به بچه ات نشان بدهی تا بفهمد که بابایش هم بلد است. از معلمش هم بهتر بلد است. اما اگر تکلیف‌های بچه ات را خودت انجام بدهی بچه چیزی یاد نمی‌گیرد و رشد نمی‌کند. 🔸 ائمه این علوم را به مردم نشان می‌دهند، برای اینکه وقتی می‌خواهند نصیحت کنند، مردم نصیحت‌ها را قبول کنند. 🔸 امام رضا وقتی که به مأمون می‌گوید من مزاجت را بهتر از این چیزی که اطبا بلدند درست می‌کنم، با این کار می‌خواهد قبضه اش کند [نه اینکه ارزش طب تجربی را نفی کند]. 🔸 در تعارضاتی که دستورات طبی ائمه با طب جدید دارد، اولویت با دستورات ائمه است. ائمه ما در طبی که دارند، استادند. اما ما که می‌خواهیم روال کار را طی کنیم، باید از راه تجربه برویم. از راه تعبد نباید برویم. بدانید که در علوم تجربی بر مبنای تعبد به جایی نمی‌رسید. 🔸 : آیت الله حائری شیرازی ⚡️ بگیرید 🆔 @masale_shetab