هدایت شده از ابوذر
مک‌دونالد می‌گوید [برای اولین بار از حدود چهار سال پیش، در یک بازه‌ی سه‌ماهه] به اهداف فروشش دست پیدا نکرده و یکی از دلایل این مسئله، تحریم محصولاتش در برخی از نقاط جهان به خاطر حمایتی است که تصور می‌شود این شرکت از اسرائیل می‌کند. مقامات مک‌دونالد اخیراً گفتند جنگ در غزه بر عملکرد این شرکت در برخی مناطق طی سه‌ماهه‌ی آخر سال ۲۰۲۳ «تأثیر معناداری» گذاشته است. رشد فروش مک‌دونالد در خاورمیانه، چین، و هند در این بازه‌ی سه‌ماهه معادل ۰/۷ درصد و بسیار کم‌تر از پیش‌بینی‌ها بوده است. این شرکت فست‌فود تنها یکی از چندین نشان تجاری آمریکایی‌ای است که به خاطر حمایتی که گفته می‌شود از جنگ اسرائیل در غزه می‌کنند، مورد تحریم و اعتراض قرار گرفته‌اند. در شبکه‌های اجتماعی فهرست‌هایی از نشان‌های تجاریِ متهم به حمایت از اسرائیل در حال دست‌به‌دست شدن هستند، اگرچه روابط این نشان‌ها با اسرائیل اغلب به‌وضوح توضیح داده نمی‌شود. این کارزار فشار بخشی از یک کارزار بزرگ‌تر «بایکوت، واگذاری، و تحریم» (BDS) است که از سال ۲۰۰۵ به این سو نشان‌های تجاری طرفدار اسرائیل را هدف قرار داده است. در ادامه، می‌خوانید که کدام نشان‌ها می‌گویند تاکنون چگونه هدف این کارزار قرار گرفته‌اند: شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای فست‌فود «مک‌دونالد» یکی از اهداف کارزارهای تحریمی مردمی در خاورمیانه بوده است. این شرکت آمریکایی اذعان دارد که این کارزارها مؤثر واقع شده‌اند و آمار فروش این شرکت در خاورمیانه را تحت تأثیر قرار داده‌اند. مک‌دونالد مک‌دونالد، غول فست‌فود جهان، به طور خاص در ماه اکتبر خشم منتقدان اسرائیل، به‌ویژه در خاورمیانه، را برانگیخت؛ زمانی که شعبه‌ی اسرائیل این شرکت هزاران وعده‌ی غذایی رایگان به سربازان اسرائیلی داد؛ ماه اکتبر همان ماهی بود که اسرائیل بمباران و تهاجم زمینی خود را در غزه آغاز کرد؛ تهاجمی که تا کنون بیش از ۲۸۰۰۰ نفر را به کام مرگ کشیده است. فعالان اجتماعی از ماه اکتبر، خواستار تحریم مک‌دونالد در سراسر جهان شده‌اند. تأثیر این کارزار در خاورمیانه بیش‌تر بوده است؛ جایی که حداقل ۵ درصد از شعبه‌های این شرکت ثبت شده‌اند. در حالی که نرخ رشد فروش هدف مک‌دونالد در خاورمیانه، هند، و چین در بازه‌ی اکتبر تا دسامبر ۵.۵ درصد تعیین شده بود، این شرکت صرفاً به رشد ۰/۷ درصدی دست یافت؛ و احتمالاً اگر فقط خاورمیانه را در نظر بگیریم، فروش مک‌دونالد حتی کاهش هم داشته است. فروش جهانی این شرکت در همین مدت ۳/۴ درصد رشد داشت، در حالی که در سه‌ماهه‌ی قبل ۸.۸ درصد بود. شعبه‌های مک‌دونالد در عربستان، عمان، کویت، امارات، اردن، بحرین، و ترکیه با صدور بیانیه‌هایی از کارزار توزیع غذای رایگان در اسرائیل اعلام برائت کردند و در مجموع متعهد شدند کمک‌هایی به ارزش ۳ میلیون دلار به غزه ارائه دهند. «کریس کمپچینسکی» مدیرعامل مک‌دونالد، با اعلام این‌که تا وقتی جنگ ادامه دارد، این شرکت انتظار تغییرات قابل‌توجهی را در این اعداد و ارقام ندارد، می‌گوید: «آن‌چه دارد رخ می‌دهد یک تراژدی انسانی است و من فکر می‌کنم این موضوع بر نشان‌های تجاری‌ای مانند ما تأثیر می‌گذارد.»