هدایت شده از ابوذر
نارضایتی اجتماعی در میان صهیونیست‌ها در این میان اگرچه اسرائیل تاکنون تخریب زیادی در غزه و جنوب لبنان رقم زده اما اوضاع روحی و روانی صهیونیست‌ها چندان تعریفی ندارد. شرکت رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی پس از یک سال یک نظرسنجی از مردم کرد. اگر با اغماض این آمار را درست در نظر بگیریم یا حداقل قبول کنیم که به اندازه کم تعدیل شده است، می‌بینیم بنا بر این گزارش، ۳۵درصد صهیونیست‌ها معتقدند اسرائیل در جنگ با حماس شکست خورده است. این عدد یک‌سال پس از جنگ، آن هم در شرایطی که از غزه عملاً به‌جز ویرانه‌ای باقی نمانده عدد کمی نیست. ۴۱ درصد اشغالگران هم می‌گویند اعتماد آن‌ها به ارتش اسرائیل از بین رفته است. ۸۶درصد هم اعلام کرده‌اند آمادگی زندگی در شهرک‌های اطراف نوار غزه پس از پایان جنگ را ندارند. تنها همین یک جمله کافی است تا حماس و حزب‌الله را اکنون برندگان اصلی جنگ بدانیم. ۶۱درصد از اسرائیلی‌ها هم دیگر در سرزمین‌های اشغالی احساس امنیت نمی‌کنند. تصورش را بکنید اگر حزب‌الله و حماس خواسته باشند شهرهای اصلی را هدف قرار دهند و راهبرد خود را به سمت گرفتن تلفات انسانی از اسرائیل ببرند، این درصد چه تغییری خواهد کرد. شاهرگ اصلی اسرائیل زیر ضرب مقاومت سی‌ان‌ان در گزارشی به نقل از اسموتریچ، وزیر بازرگانی رژیم صهیونیستی اعلام کرده است: «اقتصاد اسرائیل در حال حاضر دارد طولانی‌ترین و گران‌ترین جنگ تاریخش را تحمل می‌کند». از کاهش ۲درصدی رشد اقتصادی اسرائیل بگیرید تا قطع شدن پای گردشگرها از اراضی اشغالی، هزینه سرسام‌آوری که شهرک‌نشینان آواره روی دست اسرائیل گذاشته‌اند، هزینه چندصد میلیون دلاری تسلیحات جنگی و از کار افتادن یا کاهش فعالیت بنادر سرزمین‌های اشغالی. برخی منابع پیش‌بینی می‌کنند جنگ یک سال گذشته، در یک دهه آینده دست‌کم ۴۰۰میلیارد دلار هزینه روی دست اسرائیل خواهد گذاشت. اسرائیل رژیمی است که بیشتر تجارت آن از طریق دریا انجام می‌شود، چرا که با همسایه‌های خود روی زمین مشکل دارد. این رژیم ۶بندر اصلی دارد؛ حیفا، حضره، تل‌آویو، اشدود، عسقلان و ایلات. پس از آغاز طوفان‌الاقصی همه این بنادر زیر ضرب پرتابه‌های مقاومت قرار گرفته‌اند. در این میان تنها بندری که در جنوب واقع شده و عملاً مقصد نهایی تبادلات دریایی رژیم با آسیاست بندر ایلات است. اکنون پس از یک سال از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی بندر ایلات به‌طور کامل از سرویس‌دهی خارج شده است. از آنجایی که تجارت دریایی رژیم صهیونیستی به شکل قابل توجهی وابسته به دریای سرخ است، پس از عملی شدن تهدیدات نیروهای مسلح یمن علیه این رژیم در سایه تجاوزات اشغالگران ضد غزه، اسرائیلی‌ها به‌شدت نگران پیامدهای اقتصادی محاصره دریایی هستند که یمن ضد اسرائیل اعمال کرده است. به گفته «گدعون گولبر» مدیر اجرایی بندر ایلات، در پی تهدیدات یمنی‌ها و ممانعت از عبور کشتی‌هایی که عازم فلسطین اشغالی هستند، بندر ایلات در سطح تجاری فلج شده است و کشتی‌ها دیگر وارد این بندر نمی‌شوند. مسیر جایگزین دریای سرخ، حرکت کشتی‌ها به سمت تنگه جبل‌الطارق است که مدت زمان کشتیرانی را به ۶ هفته (دو برابر زمانی که یک کشتی از چین به فلسطین اشغالی می‌رسد) افزایش می‌دهد. این امر قیمت یک کانتینر را از هزارو۵۰۰ به ۳هزار دلار افزایش می‌دهد.