محصولات هنری جبهه مقاومت در جهانهای سهگانه
1. شاید اگر نخبگان و تئوریسینهای جبهه انقلاب به اهمیت هنر در شکلگیری تمدن نوین اسلامی پیمیبردند و نگاه همدلانهای با آن داشته و در تامین پشتوانه تئوریک هنر اسلامی، گامهای جدی برمیداشتند، اینک بخشی از نیروهای میدانی جبهه انقلاب با مشاهده ضعف شدید هنری این جبهه، دست به دامان امثال جولیا پطروس نمیشدند تا خلأ جبهه انقلاب را با این محصولات پُر کنند.
2. جبهۀ مقاومت، سه جهان در مبارزه با جبهه استکبار دارد؛ جهان شیعه، جهان اسلام و جهان مستضعفان. برای هر جهانی، محصولات هنری مخصوص به آن جهان لازم است. آثار جولیا پطروس، متناسب با جهان سوم یعنی دنیای مستضعفان است و در دو جهان دیگر نباید ترویج شود. اگر جبهه مقاومت را به توپ سه لایه تشبیه کنیم، شیعه لایه مرکزی آن است، اسلام لایه میانی و مستضعفان لایه رویین؛ همه لایهها، هدف مشترکی دارند یعنی مقابله با استکبار ولی سطح تفکر آنها در مقابله با جبهۀ استکبار، متفاوت است. در جبهه؛ مستضعفان، هنرمندانی هستند که محصولات آنها در مقابله با جبهه استکبار است ولی در چارچوب فقه اسلامی نیست. آیا نباید از این محصولات برای افشاگری و شکست دشمن استفاده کرد؟ در جبهه اسلامی نیز محصولاتی تولید میشود که در چارچوب اندیشه شیعه نیست ولی در مقابله با استکبار است آیا نباید از این محصولات استفاده کرد؟
3. مطالب بیانشده به این معنا نیست که تلاش نکنیم، سطح تفکر دنیای مستضعفان را به سطح اسلام برسانیم یا سطح تفکر دنیای اسلام را به سطح تفکر شیعه برسانیم. نباید با هدف جذب مستضعفان یا اهل سنت، از مبانی و اصول اندیشه شیعه دست بکشیم بلکه باید تفکر شیعه که تفکری عقلانی نشأت گرفته از مکتب اهل بیت ع است با زبان و ادبیات جهانی به گوش جهانیان برسد تا جبهه مقاومت به سطح تفکر واحدی دست یابد ولی تا رسیدن به این نقطه، استفاده از هنرِ متناسب با هر جهان در همان جهان، عقلایی است.
✍️ محمد میرزایی
ـــــــــــــــــــــــ
کانال تحلیل سیاسی
https://eitaa.com/joinchat/3832938513C10428c852e