🌸 حضرت علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) 🌟 انسان در برزخ تکامل دارد. در آخرتِ محض، تکامل نیست. در این نشئه که دارِ مادّه و طبیعت و جای حرکت است، مُستعِدها دم‌‌ به‌‌ دم از قوّه به فعل می‌‌رسند. ⭐ عالَم برزخ، نه آخرتِ محض است و نه نشئه‌‌ی مادّیِ طبیعیِ این‌‌جایی. 🌟 شریعت ما فرمود: در برزخ تکامل است. در قرآن کریم آیاتی دالّ بر تکاملِ برزخیِ انسان‌‌ها است. روایات اهل بیت در این موضوع مُتَظافِر است. (متظافر= روایات صحیحی که از حدّ تواتُر کمتر است.) ⭐ اَعاظمِ علمای متألّه ما فرمودند در برزخ تکامل است؛ ولکن تکامل برزخی چگونه خواهد بود؟ "این زمان بگذار تا وقت دگر" 📚 قرآن کریم فرمود: "أَوَلَمْ يَنْظُرُوا فی مَلَكُوتِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما خَلَقَ اللهُ مِنْ شَیْءٍ وَ أَنْ عَسى أَنْ يَكُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ فَبِأَیِّ حَديثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُون" 🌟 آیا در گستره‌‌ی آسمان‌‌ها و زمین و آن‌چه خدای آفریده است، ننگریسته‌‌اید این‌‌که بَسا سَر رسیدشان نزدیک شده است؟ زان پس به کدام سخن گرَوَند؟ ⭐ در این آیه حَثّ (= تاکید، تشویق) اَکید بر وجوبِ اِکتساب معارف است و دلالت دارد بر این‌‌که فعلیّت نَفْس و حیات حقیقیِ او این است که تفکّر کند و ببیند که اَنفاس در یَدِ قدرت حقّ تعالی است. 🌟 پس اگر از مراقبت و تفکّر بازمانَد و پیش از تحصیلِ معارفِ حقیقیّه و خروج از قوّه به فعل از این سَرای رخت بربندد؛ ⭐ بعد از خروج از دارِ حرکت و اِسْتِکْمال، به کدام حدیث و عقدِ قلبی، تصدیق می‌‌کند و اِسْتِکْمال می‌‌یابد؟ 🌟 پس آیه دلالت دارد که در آخرتِ محض، ترقّی ممکن نیست و دنیا مزرعه‌‌ی آخرت، و آخرت یَومِ حَصاد (= زمان دِرو) است. 📗 رساله‌ی قرآن و عترت(ع)، صفحه ۱۰ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)