✳ حضرت علامه حسن‌‌زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) 🍀 انسان در نسبت و اِسناد و رابطه‌‌ی فروع و کیفر و پاداش به اصول و علل وموجبات آن‌‌ها را به اصلش اِسناد می‌‌دهد، و می‌‌داند از اوست. امّا نمی‌‌داند که چگونه از او پدید آمده است و از اِدراک سِرّ و حقیقتِ آن ناتوان است. 🍂 مثلاً اگر نشنیده و یا ندیده بود که در نظام تکوین خوشه‌‌ی انگور از رَز می‌‌روید، چگونه آن را به تاک نسبت می‌‌داد؟ 🍀 به راستی خوشه‌‌ی انگور با مو چه سنخیّت دارد؟ با این که می‌‌دانیم این میوه از آن به ظهور آمده است و این فَرع بر آن اصل مُتَفرّع است. 🍂 اگر یکی از ما فرضاً به طور ابداع در این نشئه خلق می‌‌شد و این‌‌همه اَلوان میوه‌‌ها جدای از درخت‌‌ها و بوته‌‌ها را می‌‌دید، چگونه می‌‌توانست مثلاً هر یک از خوشه‌‌ی موز و خرما و انگور و توت را به درختش نسبت دهد و بگوید هر یک از این چهار خوشه از هر یک از آن چهار درخت پدید آمده است؟! ☘ همچنین در جزای اَفعال و احوال و نیّات انسان، می‌‌دانیم به حُکم محکمِ برهان و منطقِ حقّ قرآن جزای وفاق است. یعنی بین هر فعل و جزایش موافقت و مناسبت است و روی حساب است. 📗 خداوند سبحان در سوره‌‌ی نَباء فرموده است: "جَزاءً وِفاقاً" و فرموده:"جَزاءُ مِن رَبِّکَ عَطاءً حِساباً" و فرموده: "وَ ما اصابکُمُ مِن مُصیبَه فَبِما کَسَبَت أیدیکم" 📚 رساله سِرّ استجابت دعا / ص٣ الی۴ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)