وظیفه‌ی ما در مقابل بلایا و معاصی چیست؟ 💡یک مطلب وظیفه‌ی شرعی است، که انسان باید به مرجع تقلیدی که دارد مراجعه کند؛ ولی حداقلش این است که قلباً ناراحت باشد، و فراتر از آن توجّه داشته باشد که چرا این ابتلائات سر من می‌آید؟ چرا این ظلم‌ها به من می‌شود؟ چرا من اینقدر گرفته و گرفتار هستم؟ چرا خدای متعال مخلوقات را مبتلا خلق کرده است؟ «دَارٌ بِالْبَلَاءِ مَحْفُوفَةٌ»(نهج‌البلاغه/خطبه۲۲۶) هیچ فرقی هم بین معصوم و غیرمعصوم نمی‌گذارد؛ اما معصوم سلام‌اللّه‌علیه، توجّه به خدای تبارک و تعالی دارد، و در پشتِ صحنه فعلِ خدا را می‌بیند. استاد(مرحوم سعادت‌پرور) به نقل از علاّمه طباطبایی رضوان‌اللّه‌تعالی‌علیه می‌فرمودند بلا برای تنبّه است؛ کسی که تنبّه پیدا می‌کند دیگر وجهی برای بلا نیست. مثل این‌که دارد سیل می‌آید، یا خانه دارد آتش می‌گیرد، شما لگد محکمی به بچه می‌زنی که بلند شو! می‌بینی که در خواب عمیق است و متوجّه نمی‌شود؛ لگد محکم‌تری می‌زنی. غرض از این لگد زدن، بیدار کردن و فرار کردن است. خدای تبارک و تعالی که بلا را می‌فرستد، می‌خواهد به فرد تنبّه بدهد که این کرونا را که فرستادم، می‌خواهم به شما توجّه بدهم که به من مراجعه کنید! در بلا و معاصی دیگران، بگویید چرا برای من رقم خورد؟ چرا برای یکی دیگر پیش نیامد؟ البته وظیفه ظاهری را انسان باید از طریق مرجع تقلیدش دنبال ‌کند و تشخیص دهد؛ ولی عرض ما وظایف ظاهری نیست. موقعی که دچار می‌شویم، به خودمان مراجعه کنیم که این اتفاقی که افتاده، حتما یک سنخیتی با من دارد؛ یعنی من یک گیری دارم که برایم رخ داده است. آن موقع اگر باطناً استغفار داشته باشد، که خدایا اگر شأنیّت من و قابلیت من این‌طوری است که مثلا این موسیقی به گوش من می‌رسد نه به گوش یک ولیّ خدا، و این به خاطر این است که من با این موسیقی گره خورده‌ام، و این دارد با طبع من بازی می‌کند؛ من استغفار می‌کنم و تضرع و درخواست دارم که خدایا این را در کام من تلخ کن، تا دیگر برایم پیش نیاید. اگر آن تنبّهی که مرحوم علاّمه طباطبایی فرمودند ایجاد شود، آن اتفاق هم برداشته می‌شود؛ مثلا آن معصیتی که کنار انسان روی می‌دهد، و یک ربطی با خود فرد دارد، و خدای تبارک و تعالی او را امتحان می‌کند تا مشخص شود که قلبِ او به نوعی گره خورده با این؛ -جدای از وظیفه شرعی- در آن حال انکار قلبی پیدا کند که خدایا این گره خوردن را می‌خواهم پاره کنم، و استغفار می‌کنم تضرع و درخواست می‌کنم خدایا این را از من بردار! اگر آن نگاه باطنی باشد که خدایا این سنخیت را بردار، و این رابطه را قطع کن؛ آن موقع هم آن ابتلاء برطرف می‌شود. اصل مسئله این است که تمام اتفاقاتی که می‌افتد، دشمن تحریم می‌کند، جنگ می‌کند، یا همسر انسان بد است، یا کسی مال انسان را می‌خورد و... پشت همه اینها خداست، پشت همه‌اش امام معصوم سلام‌اللّه‌علیه است. تا با او مشکل داری، با انواع و اقسام بلاها متنبّه‌ات می‌کند؛ مشکل‌ات با او که حل شود، این بلاها هم برداشته می‌شود. البته مواقعی هست که بلا برای تنبّه نیست، بلکه برای ترقی است. یعنی بناست که یک بلایی بیاید، تا انسان ترفیع مقام پیدا بکند، وگرنه سنخیتی با آن بلا ندارد؛ وجودش با آن معصیت ناسازگار است. اینجا همین که از آن مسیر فاصله می‌گیرد، ارتقاء رتبه پیدا می‌کند؛ و با همین کارش اسباب تنبه دیگران هم می‌شود. 🔸 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536