بسم الله الرحمن الرحیم. ❤️❤️❤️پیشاپیش،حلول ماه مبارک رمضان را محضر شما،تبریک عرض میکنم،ما را از دعاهایتان محروم نفرمایید.❤️❤️❤️. النحو الوافی. زیادة و تفصیل. قسمت ب:نحوی ها،اسبابی را برای بناء و اعراب ذکر کرده اند،که اکثر آنها از نظر عباس حسن(مصنف کتاب شریف نحو وافی) پذیرفته نیست. علت بناء فعل:فعل،معانی مختلفة، همچون فاعلیت مفعولیت و غیره را نمی پذیرد که در نتیجه،برای تمیزشان نیاز به اعراب باشد. توجه ۱ فعل مضارع،چون شبیه اسم شده معرب شده است،یعنی چون معانی زائد بر اصل خودش گرفته معرب شده. به مثال های زیر توجه کنید. مثال ۱.لا تضربْ و تجلسْ در صورت جزم تجلس،زدن و نشستن،نهی شده،یعنی نزن و نشین. مثال ۲.لا تضربْ زیدا و تجلسَ(جمع شدن و نشستن بـــــا هم،منع شده و منعی در جدا جدا انجام دادن هریک از جلوس و زدن نیست) یعنی در حالتی که نشستی نـــــزن،ولی زدن با حالت ایستاده،یا نشستن بدون زدن،منع نشده است. مثال ۳.لا تضربْ زیدا و تجلسُ،نهی شده از زدن ولی،نشستن مباح است. به آخر فعل تجلس علامتهای وارد شد،به همین جهت معانی تجلس،مختلف شد و از این جهت شبیه اسم شد و رنگ بوی اسم را گرفت و معرب شد،دقیقا مثل زید که با معنای فاعلی زیـــــــــدٌ میشود و با معنای مفعولی زیداً میشود. اما فعل مضارع همراه نون تاکید،یا نون نسوة چون این نون ها از خصائص فعل هستند،فعل را به اصلش که مبنی بودن است بر میگردانند. این توضیحات را عباس حسن قبول ندارد و علت اعراب و بنا را استعمال عرب میداند. صفحه ی ۷۴ تا اول صفحه ی ۷۶. @talcheslkotob