💢 پروژه بزرگ حذف ایران از نقشه ترانزیتی! 🔻 در روزهای اخیر، امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در سفری دو روزه به پاکستان با نخست وزیر، شهباز شریف دیدار و گفتگو کرد.پیش از این و در یک سال اخیر نیز چند نوبت بین رحمان و شریف در حاشیه اجلاس های مختلف در قزاقستان، ازبکستان و مصر دیدارهایی صورت گرفته بود. 🔻 در روند این جلسات مسائل زیادی از قبیل وضعیت افغانستان، مقابله با تروریسم و افراطگرایی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مسائل منطقه ای تبادل نظر شد. اما به نظر میرسد مهم ترین مسئله مطرح شده بین تاجیکستان و پاکستان که در تمام جلسات این دو، مورد بحث واقع شده و در سفر رحمان به اسلام آباد مورد توافق قرار گرفت، دسترسی تاجیکستان به بنادر کراچی و گوادر در پاکستان است. 🔻 در این سفر حدود هشت سند همکاری در حوزه های علمی، اقتصادی و امنیتی به امضا رسید که مهمترین آنهارا میتوان دو عنوان ذیل دانست: ➖ توافق‌نامه ترانزیتی بین تاجیکستان و پاکستان؛ ➖ تفاهم‌نامه بین خدمات گمرک در مورد سازماندهی تبادل الکترونیکی داده‌ها؛ 🔻 موضوع درخواست رحمان از شریف برای دسترسی به بنادر پاکستان مدتی است توسط وی مطرح شده اما در ابتدا آنچنان مورد توجه واقع نشده بود اما اکنون با توجه به تعاملات جدید در منطقه، به نظر میرسد طرحی جدی در این مورد در دستور کار می باشد. 🔻 از سویی در روزهای اخیر گفتگو هایی میان مقامات ازبکستان و پاکستان و سفر هیئتی از مسئولین گمرک پاکستان به ازبکستان به منظور بررسی و اجرایی کردن تاسیس خط ریلی برای اتصال آسیای مرکزی به پاکستان با ساخت کریدور ریلی «ترانس افغان» صورت گرفت. 🔻 بر اساس گزارش های متعدد، انتظار می‌رود این راه‌آهن ظرفیت جابجایی تا ۲۰ میلیون تن بار را در سال داشته باشد و پس از بهره‌برداری، زمان سفر کالاهای ترانزیت از ازبکستان به پاکستان را از ۳۵ روز به ۳ تا ۵ روز کاهش می‌دهد. طول خط راه آهن ۵۷۳ کیلومتر برنامه ریزی شده و مدت زمان ساخت آن تقریباً پنج سال است 🔻 در همین حال تعاملات جاری دیگری که در منطقه در حال اجرا می باشد را مرور میکنیم: ➖ همکاری های وثیق پاکستان با ترکیه چه در حوزه نظامی مثل توافق خرید ناو جنگی از ترکیه توسط پاکستان و هم افزایی منطقه ای این دو کشور در مسائل امنیتی و اقتصادی. ➖ وجود گزارشاتی مبنی بر چشم دوختن چین به منطقه آسیای مرکزی از بعد اقتصادی و سرمایه گذاری بر روی کریدور های ترانزیتی مثل «کریدور میانی» و «کریدور ترانس افغان» که مسیر های صادرات کالا و واردات انرژی به چین را تسهیل میکند ➖ چشم انداز اقتصادی چین به همکاری با کشورهای خلیج خصوصا عربستان سعودی خصوصا بعد از سفر اخیر رئیس جمهور چین به ریاض ➖ حضور و برنامه ریزی سنگین عربستان سعودی و امارات در آسیای مرکزی با هدف انزوا و حذف نفوذ ایران در این منطقه که شامل سرمایه گذاری بر روی پروژه های راهبردی در این منطقه نیز میگردد ➖ توافق امارات با قرقیزستان برای اعطای زمینی به مساحت ۳٠٠ هزار متر مربع در منطقه اقتصادی کیزاد ابوظبی به منظور گسترش تجارت با آسیای مرکزی ➖ ابتکارات اردوغان در آسیای مرکزی نظیر «سازمان کشورهای ترک زبان» و «کریدور میانی» ➖ حمایت و سرمایه گذاری اتحادیه اروپا بر روی پروژه های بزرگ این منطقه و طرح ترکی «کریدور میانی» ➖ حضور فعالانه آمریکا و تحریک و تطمیع کشورهای آسیای مرکزی برای گسستن اقتصاد سنتی آنها از روسیه 🔻 در نظر گرفتن این موارد که به طور اختصار به آنها اشاره شد، نشانگر این مطلب است که پروژه بزرگی برای ایجاد یک ساختار ترانزیتی در منطقه با حذف ایران در دستور کار قرار گرفته است که در خط شرق–غرب، چین را به ترکیه و سپس اروپا متصل میکند و در خط شمال-جنوب آسیای مرکزی را به بنادر کراچی و گوادر و آب های آزاد متصل میکند. 🔻 بدیهی است که موانعی جدی بر سر اجرایی شدن این خطوط ترانزیتی موجود است اما با در نظر گرفتن انفعال و سستی موجود در داخل کشورمان برای تکمیل خطوط ترانزیتی مهم داخلی (شمال-جنوب از چابهار تا سرخس و شرق-غرب)، اگر وضعیت به همین منوال پیش رود، شاهد کاهش جدی نقش ایران در تجارت جهانی و خنثی سازی جایگاه ژئوپلیتیک کشورمان خواهیم بود. 🌐 به رسانه اینترنتی تمدن بپیوندید 👇📡 https://eitaa.com/medya_tamadon 🆔 .