سوره « کهف » از جهاتی، با سوره « اسراء » در ارتباط است: یکی اینکه سوره « کهف » دقیقا بعد از سوره « اسراء » آمده است. دوم اینکه هر دو، با ذکر نام خداوند شروع می شوند؛ یعنی سوره « اسراء » با « سبحان الله » و سوره « کهف » با « الحمدلله ». سوم اینکه بعد از ذکر خداوند در هر دو سوره، کلمه « الذی » آمده است. چهارم اینکه در اولین آیه هر دو سوره، کلمه « عبد » به کار رفته است. پنجم اینکه در آخرین آیه سوره « اسراء » و اولین آیه سوره « کهف »، ذکر « الحمدلله » آمده است. ششم اینکه در هر دو سوره، جمله « اتخاذ ولد » به کار رفته است. هفتم اینکه از آنجائی که ظهور « حضرت مهدی (عج) » با نابودی « دجال » آخرالزمان در ارتباط است و از آنجائی که سوره « کهف » با ظهور « حضرت مهدی (عج) » ارتباط دارد، در نتیجه، سوره « کهف » با سوره « اسراء » که در آن به سرنوشت « بنی اسرائیل » که همان « دجال » می باشد اشاره شده، در ارتباط است. اینکه گفته می شود سوره « کهف » با ظهور « امام زمان (عج) » مرتبط است، دلائل زیادی دارد؛ از جمله اینکه سخنی از پیامبر اسلام (ص) باقی مانده است که ایشان توصیه کرده اند برای محفوظ ماندن از شر « دجال » آخرالزمان و همچنین، برای تعجیل در ظهور « امام زمان (عج) »، سوره « کهف » را بسیار تلاوت کنیم. همچنین، اگر تعداد آیات سوره « عصر » را که 3 می باشد و آن را منسوب به « حضرت ولی عصر (عج) » کرده اند، در شماره سوره که 103 می باشد ضرب کنیم، به عدد 309 می رسیم که عدد مرکزی سوره « کهف » است. به علاوه، با اینکه این آیات در مورد سرگذشت اصحاب کهف است؛ اما در حقیقت، بنا به شباهتهائی که میان سرنوشت اصحاب کهف و « حضرت مهدی (عج) » وجود دارد، خداوند قصد داشته است با بیان سرگذشت اصحاب کهف، به ظهور « حضرت مهدی (عج) » اشاره کند. آیات 9 تا 25 این سوره، به داستان اصحاب کهف اشاره دارد. در این آیات شریفه، خداوند می خواسته به مسائل زیر اشاره کند: 1- امکان عمر طولانی انسان با قدرت الهی. 2- خداوند می تواند بندگان خویش را از چشم دشمنانشان، مخفی و تحت حمایت خود نگاه دارد. با بیان داستان اصحاب کهف، خداوند قصد داشته است به این مسئله اشاره کند که این امکان وجود دارد که انسانی، به وسیله قدرت الهی، برای سالهای طولانی زنده نگاه داشته شود و مخفیانه و به دور از گزند دشمنان زندگی کند. یکی دیگر از دلائلی که اشاره دارد به ارتباط « امام زمان (عج) » و سوره « کهف » این است که فاصله زمانی سال تولد پیامبر اسلام (ص) تا سال تولد « حضرت مهدی (عج) »؛ یعنی از سال 569 هجری قمری تا سال 869 هجری قمری، 300 سال می باشد. بسیار واضح است که این 300 سال، بر اساس تقویم هجری قمری است که برابر است با 309 سال هجری شمسی. از دلائل دیگر ارتباط سوره « کهف » با « حضرت مهدی (عج) »، فاصله زمانی بین سال وفات پیامبر (ص) تا سال آغاز غیبت کبرای « حضرت مهدی (عج) » می باشد؛ بدین ترتیب که اگر تعداد سالهای موجود میان سال وفات پیامبر (ص) که سال 632 میلادی بوده است را تا سال آغاز غیبت کبرای « امام زمان (عج) »؛ یعنی سال 941 میلادی بشماریم، 309 سال به دست می آید. بیان دوباره این موضوع که عدد 309، عدد مرکزی سوره « کهف » است ضروری می نماید. دلیل دیگر ارتباط سوره « کهف » و « حضرت مهدی (عج) »، برخی احادیث موجود از ائمه (ع)؛ از جمله « حضرت صادق (ع) » است که اصحاب کهف را یاران « حضرت مهدی (عج) » می نامند. در نتیجه، می بینیم که سوره « کهف » بی ارتباط با « حضرت مهدی (عج) » نیست. حال اگر تعداد حروف آیات 9 تا 25 این سوره را که به روایت داستان اصحاب کهف می پردازد بشماریم، به عدد 1401 می رسیم که به سال زوال « بنی اسرائیل » و ظهور « امام قائم (عج) »، بر اساس تقویم هجری شمسی اشاره می کند. اشاره به زمان نابودی « بنی اسرائیل » بر اساس تقویم هجری شمسی، تنها در سوره « کهف » موجود است و در سوره « اسراء »، تنها اشاره به تاریخ میلادی یا هجری قمری آن شده است. علت آن، این است که در مذهب شیعه توصیه شده است برای تعجیل ظهور « حضرت مهدی (عج) »، سوره « کهف » را فراوان بخوانیم. از آنجائی که استفاده از تقویم هجری شمسی، بیشتر در بین فارسی زبانان رایج است و اکثر آنها نیز شیعه می باشند و در سوره « کهف »، به دنبال گمشده خود هستند، در نتیجه، خداوند، تنها در این سوره به زمان نابودی « بنی اسرائیل »، بر اساس تقویم هجری شمسی اشاره کرده است.