حکمرانی اسلامی
شرحی برحدیث ولایت حمیدرضا ترقی
مجلس خبرگان یکی از پایههای اصلی نظام اسلامیِ مردمسالار است که در فاصلههای زمانی معیّن به دست توانای ملّت استحکام مییابد، و سلامت و استمرار نظام را تضمین میکند. مقام معظم رهبری امام خامنه ای ۱۴۰۳/۲/۳۱
پیام پرمغز و مهم رهبر انقلاب اسلامی به ششمین دوره مجلس خبرگان منتخب مردم در شرایطی صادر گردید که
کشور در غم مصیبت شهادت رئیس جمهور با اخلاص و خستگی ناپذیرش عزادار و کشوردردوران فترت تشکیل مجلس شورای اسلامی جدید و اداره کشور به شورای ریاست جمهوری سپرده شده و امنیت کشور بیش از هرزمانی به فرمانده کل قوا متکی است .
پرکردن خلاء رئیس جمهور و رئیس مجلس و وزیر خارجه توسط رهبری انقلاب در اوج تراکم حضور قریب به 70 هیئت خارجی و نمارگزاردن بر جنازه شهدای خدمت توسط معظم له و حفظ امنیت و ثبات کشور در بزرکترین تشییع جنازه یک رئیس جمهور بعد از امام ره درکشور اثبات دیگری بر نقش و جایگاه بی بدیل ولایت فقیه در نظام حکومتی
مترقی ایران اسلامی بود .
درخواست تامل رهبر معظم انقلاب از اندیشمندان ایران و جهان نسبت به «طرح جامع و استوار و گرهگشای حکمرانی اسلامی « مارا برآن داشت تا دراین خصوص موجب تحریک اندیشمندان به تامل شویم .
نظام اسلامی درحال استحکام زنجیرهی پولادینِ رهبری است
اعضای محترم و منتخب این مجلس، با مشیّت الهی و با همّت مردم، این فرصت را یافتهاند که یکی از برترین نقشها را در استحکام زنجیرهی پولادینِ رهبری نظام بر عهده بگیرند، و سزاوار است به خاطر این نعمت، سپاسگزار خداوند و قدردان مردم باشند.31/2/1403
در نگاهی کلى، وقتى ازرهبری جامعه اسلامی یعنی ولایت فقیه سخن به میان میآید، مراد وسیلهاى است که از طریق آن «ولایتالله» بر جامعه اعمال مىشود.
ولایت خداوند و کمیت قدرتش و مقدار سلطنت و حکومتش بر خلایق، به حکومت تامه و مطلقه خداوند بر عرشیان است. دلیل این امر آیه کریمه «انه على کل شىء قدیر» است و این قدرت خداوند بر اشیا را «قدره عامه ذاتیه، بالاصاله بجمیع الاشیإ من دون تخصص و لا تقیید إصلا و إبدا» مىدانیم. پس :
زنجیره واصل اولى، ولایت خداوند بر همه افراد بشر در امور دنیوى و اخروى است
زنجیره و اصل دوم :ولایت پیامبراست «النبى إولى بالمومنین من إنفسهم»(احزاب/6)
زنجیره و اصل سوم :ائمه معصومین(ع)، امامان معصوم(ع) از سوى خداوند حکیم منصب ولایت را بر عهده گرفتهاند. آیات متعددى هست که بر ولایت پیامبر و ائمه و وجوب اطاعت از ایشان دلالت مىکنند. از آن جمله است: «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و إولى الامر منکم».(نساء/59)
بنابراین، در اسلام زنجیره رهبری همان سلسلهمراتب ولایت است که در رأس این سلسلهمراتب خداوند متعال در مقام «خالق کل هستی» و «قادر بر همه کارها و چیزها» قرار دارد و مالک و صاحب اختیار جهان هستی است و در مراتب بعد، ولایت و حکومت از سوی همان خدای قادر و تعالی به پیامبرش و ائمه معصوم(ع) و در زمان غیبت امام معصوم به فقیه دانای به فقه اسلامی و توانای به اداره امور سیاسی و اجتماعی تحت عنوان ولایت فقیه واگذار شده است.
نظریه ولایت فقیه بزرگترین دستاورد اندیشه سیاسى مکتب شیعه است، فقها شیعه نظریه ولایت فقیه را براى عصر غیبت امام معصوم ارائه کردهاند. برخى از فقها، گستره اختیارات فقیه را بسیار وسیع دانسته و به ولایت مطلقه فقیه معتقد شدهاند.
درتعریف ولایت فقیه آمده است: «حکومت، زعامت و تصدى اداره امور اجتماعى و سیاسى مسلمانان به دست عالم دینى(فقیه) و یا حکمرانى فقیهان عادل بر مبناى مصلحت قاطبه مسلمانان و در راستاى اجراى مقررات اسلامى را ولایت فقیه مىگویند. بر این مبنا عالمان دین صلاحیت تصدى زعامت حکومت اسلامى را دارند.»
درجمهوری اسلامی بر اساس تجربیات تاریخ اسلام و نظررهبر کبیر انقلاب اسلامی به زنجیره های فوق یک :
زنجیره واصل چهارم اضافه شده و آن مجلس خبرگان رهبری است که از میان فقها و مجتهدین واجد صلاحیت توسط مردم انتخاب میشوند تا نسبت به کشف و معرفی ولی فقیه از میان فقهای موجود اقدام و برحراست و مراقبت از شرایط رهبری در او نظارت نمایند .
بنابر این نقش مجلس خبرگان در استحکام این زنجیره بسیار خطیر و مهم است .
دقت شورای محترم نگهبان در تطبیق شرایط نامزدهای خبرگان با شرایط و ویژگیهای لارم برای این مسئولیت هرچه بیشتر باشد بر استحکام این زنجیره افزوده شده و اجازه انحراف از خط امام معصوم ع و پیامبر ص و خداوند را نمیدهد و حوادث بعد از پیامبرص تکرار نخواهد شد .
مجلس خبرگان، مظهر مردمسالاری اسلامی است. گزینش رهبر بر طبق معیارهای اسلامی بر عهدهی این مجلس است که خود، منتخب و برگزیدهی مردم است. معیارها، اسلامی است و گزینش، مردمی؛ این روشنترین