آیتا... نوری همدانی تأکید کرد:
اجتماع "فقاهت، فلسفه و سیاست" در علمای بصیر
آیتا... نوری همدانی، از مراجع عظام تقلید طی سخنانی در دیدار به جمعی از فضلای حوزه علمیه قم تأکید کرده است: من بارها گفتم بعد انقلاب اسلامی انتظار از حوزه چند برابر شده. عدهای هم خوششان بیاید یا نه این انقلاب توسط یک فقیه و فیلسوف ممتاز بوقوع پیوست و در رأس نظام هم فقیه است پس بدانیم که یکی از طرفها حوزه است.
به گزارش رسا، او میافزاید: عدهای هم میخواهند اینگونه القاء کنند که یک فقیه سیاسی نمیتواند در فقه موفق و یا اثرگذار باشد و می خواهند از این طریق علما را منزوی کنند این هم حرف غلطی است، اتفاقاً فقهای بزرگ ما یک سیاستمدار کامل بودند اما روش همان روش برگرفته از سیره اهل بیت (ع) است. هر کدام به طریقی و به مقتضای شرایطی که در آن واقع شدهاند با تدبیر و نگرش خود به این مسئله مهم پرداختند. امام راحل یک جور، مرحوم آقای خویی که یک فقیه ممتاز بود یک جور، مرحوم آقای صدر یک جور، مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یک جور و در واقع -ایشان- بعد از تذکرات و عدم تأثیر از طرف حکومت، حوزه را حفظ کرد که خروجی آن امام شد که هر کدام یک جور وارد این میدان شدند. لذا فقاهت با سیاست منافات ندارد منتهی تشخیص در مصدایق متفاوت است.[۱]
*فقاهت و فلسفه؛ دو خصلت جامع در امام خمینی و حضرت آیتا... خامنهای هستند که دوست و دشمن را به حیرت واداشته است.
دو خصلت جامعی که البته تجربه ۴۵ ساله حکومت ولایت فقیه در ایران نشان داد از لوازم اصلی حکومت یک ولی فقیه هستند و این هر دو در کنار یکدیگر است که مقوّم صفات رهبری نیز خواهند بود.
قید دیگری که در بیان آیتا... نوری وجود دارد و مثالهای مطروحه از سوی ایشان از قبیل امام و شهید صدر و... نیز این وجه را تأیید میکند؛ همسانی دین و سیاست است.
به بیان دیگر هیچ فقیه بصیری نیست که اهل سیاست نباشد.
یعنی سیاستورزی نه به معنای سیاستبازی که در معنای انتفاع عامه و "هموارسازی مسیر بندگی برای خلقا..." یک وجه بارز فقهای بصیر است.
دقت دیگر در این وادی آن است که یک رجل دینی و سیاسی باید در عمل به تکلیف سیاسی خود از قشریگری، جناحبازی و عملکردهای عوامانه دور باشد و در هر بزنگاهی تکلیف خود را درست تشخیص داده و انجام دهد.