حدود ۱۷ سال قبل یه تحقیق خیلی جالب توسط روانشناسای دانشگاه UCLA انجام شد و در اون از بچههای ۹ تا ۱۱ ساله تغییر ارزشها پایش شد. تغییری که به واسطه برنامههایِ تلویزیونیِ محبوبِ برای بچهها اتفاق افتاده بود ...
هدف این بود که بفهمند اولویتبندی این ارزشها توی برنامههای تلوزیونی پنج دهه چطور تغییر کرده ...
جالبه که تو یه لیست ۱۶تایی از ارزشها، شهرت تو سال ۱۹۹۷ تو رتبهی ۱۵ بود، ولی تا سال ۲۰۰۷ یهو اومد اول! از طرفی، ارزشهایی مثل مهربونی و کمک به دیگران که تو سال ۱۹۹۷ تو جایگاه دوم بودن، تا ۲۰۰۷ رفتن جایگاه ۱۳. سُنَت هم از رتبه ۴ به ۱۵ سقوط کرد.
پنج ارزش اصلی در سال ۱۹۹۷ اینها بودند: حس جمعی، مهربونی، ظاهر، سنت و پذیرش خود، اما در سال ۲۰۰۷ ترتیب به این صورت شده بود: شهرت، موفقیت، محبوبیت، ظاهر و ثروت ...
پینوشت: اگر چنین تحقیقی امروز انجام بشه، این ترتیب چگونه خواهد بود؟!!
🖌حمید کثیری