نکته‌ی تفسیری صفحه ۳۶۳ تفسیر صفحه ۳۶۳ قرآن کریم - سوره فرقان - آیه ۳۳- تفسیر نور : « وَ لا یَأْتُونَکَ بِمَثَلٍ إِلاَّ جِئْناکَ بِالْحَقِّ وَ أَحْسَنَ تَفْسِیراً *» « و هیچ مَثَلی (از بهانه ‏ها و طعنه‏ ها) برای تو نیاورند، مگر آن که پاسخ به حقّ و بهترین بیان را برای تو آوردیم *» نکته های سوره فرقان - آیه ۳۳ : قرآن کریم در این آیه خطاب به پیامبر (صلوات اللَّه علیه) می ‏فرماید: حرف مخالفان، یا باطل است که ما در برابر آن برای تو سخن حقّ می ‏آوریم و یا حقّ است که ما سخن بهتر و جامع ‏تر از حقّ آنان برای تو بازگو می ‏کنیم. پیام های سوره فرقان - آیه ۳۳ : ۱.قرآن، کتاب جامعی است و به همه‏ ی ایرادها پاسخ می‏ دهد. «وَ لا یَأْتُونَکَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْناکَ بِالْحَقِّ»  ۲. انبیاء با مخالفان درگیر بودند و از راه استدلال با آنان رفتار می ‏کردند. «لا یَأْتُونَکَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْناکَ بِالْحَقِّ»  ۳. خداوند از انبیاء دفاع می ‏کند و در برابر سخنان باطل کفّار، کلام حقّ را مطرح می‏ کند. «وَ لا یَأْتُونَکَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْناکَ» و نفرمود: «جئت» ۴. سخن و ادلّه‏ ی مخالفان استحکام ندارد. «بِمَثَلٍ»  ۵. حقّ بر باطل پیروز است. «لا یَأْتُونَکَ ... إِلَّا جِئْناکَ بِالْحَقِّ وَ أَحْسَنَ تَفْسِیراً»  ۶. هدف انبیا، استقرار حقّ است. «جِئْناکَ بِالْحَقِّ»  ۷. سخن باید منطقی و حقّ باشد. «جِئْناکَ بِالْحَقِّ»  ۸. علم و سخن پیامبر اکرم (صلوات اللَّه علیه) از جانب خداست. «جِئْناکَ»  ۹. گفتار و اعتراض دیگران را با کلام بهتر جواب دهیم. «وَ أَحْسَنَ تَفْسِیراً» تفسیر صفحه ۳۶۳ قرآن کریم - سوره فرقان - آیه ۳۴ - تفسیر نور : « الَّذِینَ یُحْشَرُونَ عَلی‏ وُجُوهِهِمْ إِلی‏ جَهَنَّمَ أُوْلئِکَ شَرٌّ مَکاناً وَ أَضَلُّ سَبِیلاً *» « کسانی که بر صورت‏ هاشان به سوی جهنّم محشور می ‏شوند، آنان بدترین مکان را دارند و منحرف ‏ترین راه را می‏ روند *» پیام های سوره فرقان - آیه ۳۴ : ۱.تحقیر انبیا، سبب تحقیر خود در قیامت است. «یُحْشَرُونَ عَلی‏ وُجُوهِهِمْ»  ۲. گمراه ‏ترین مردم کسانی ‏اند که در برابر انبیاء اشکال ‏تراشی می ‏کنند. «أَضَلُّ سَبِیلًا» تفسیر صفحه ۳۶۳ قرآن کریم - سوره فرقان - آیات ۳۵ - ۳۶ - تفسیر نور : « وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسَی الْکِتابَ وَ جَعَلْنا مَعَهُ أَخاهُ هارُونَ وَزِیراً * فَقُلْنَا اذْهَبا إِلَی الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا فَدَمَّرْناهُمْ تَدْمِیراً *» « و همانا به موسی کتاب (تورات) دادیم و برادرش هارون را کمک و همراه او قرار دادیم * پس به آن دو گفتیم: (برای اتمام حجّت) به‏ سوی قومی که آیات ما را تکذیب کردند بروید. آن گاه آنان را (به خاطر عنادشان) به سختی قلع و قمع کردیم *» نکته های سوره فرقان - آیات ۳۵ - ۳۶ : کلمه ‏ی «تدمیر» از «دمار»، به معنای هلاکت اعجاب ‏انگیز است. (التحقیق فی کلمات القرآن.)  شیوه ‏های تبلیغ و تربیت در قرآن متفاوت است در یک جا می ‏فرماید: باید به سراغ منحرفان رفت، «اذْهَبا» و در جای دیگر می‏ فرماید: باید فرمان داد تا آنان خود حاضر شوند و غرورشان شکسته شود. چنان که حضرت سلیمان به ملکه‏ ی سبأ چنین فرمان داد: «وَ أْتُونِی مُسْلِمِینَ» (نمل، ۳۱.) یعنی با تسلیم کامل، در برابر ما حاضر شوید. پیام های سوره فرقان - آیات ۳۵ - ۳۶ : ۱.تا با کتاب آسمانی انس نگیریم، حقّ تبلیغ به دیگران را نداریم. «آتَیْنا مُوسَی الْکِتابَ ... اذْهَبا»  ۲. جانشین انبیاء را نیز باید خداوند تعیین کند. «جَعَلْنا مَعَهُ أَخاهُ»  ۳. در مسئولیّت‏ های بزرگ، به وجود وزیر و همکار نیاز است. «جَعَلْنا مَعَهُ أَخاهُ هارُونَ وَزِیراً»  ۴. در برخی از دوره‏ ها، انبیاء متعدّد بودند، ولی رهبر یکی بود. «هارُونَ وَزِیراً»  ۵. در تبلیغ، گاهی باید افرادی را اعزام کرد تا با هم تبلیغ کنند. «اذْهَبا»  ۶. اتمام حجّت با گمراهان لازم است. «اذْهَبا إِلَی الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا»  ۷. انکار و لجاجت مردم، مانع لطف خداوند نیست. (پیامبر را برای هدایت آنان می‏ فرستد) «اذْهَبا إِلَی الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا»  ۸. تکذیب پیامبر، تکذیب خداست. «کَذَّبُوا بِآیاتِنا»  ۹. نتیجه‏ ی تکذیب حقّ، قلع و قمع شدن است. «فَدَمَّرْناهُمْ»  ۱۰. نقل تاریخ و سرگذشت کفّار قبل و بیان هلاکت آنان، زمینه‏ ای برای هشدار و نهی از منکر کفّار امروز است. «فَدَمَّرْناهُمْ 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛