منطق انتخابات ۱۴۰۰؛ جانشینی یا همنشینی؟
«پرویز امینی» جامعهشناس سیاسی:
🔹در سطح ساختاری اولین مولفه پرسش از گفتمان غالب بر فضای انتخابات است. درواقع کدام گفتمان موقعیت بهتری برای فراگیری در محیط اجتماعی دارد.
🔹دیسکورسهای شکلگرفته در انتخاباتهای ریاست.جمهوری در ادوار گذشته متکی به منطق جانشینی بوده است و گفتمانهای پیروز در طرد رادیکال گفتمانهای موجود و همه مناسبات پیش از خود، موقعیت سروری پیدا کردهاند.
🔹همنشینی برخلاف منطق جانشینی از طرد رادیکال دالهای گفتمانهای رقیب صحبت نمیکند بلکه تلاش میکند نوعی آشتی و مسالمت بین دالهای گفتمان خود و گفتمانهای متعارض ایجاد کند و جایی برای آنها در سازمان گفتمانی خود بهوجود بیاورد. تجربه دولتهای رفاه لیبرال بهنوعی از منطق همنشینی تبعیت میکند که علیرغم اساس بودن آزادیهای اقتصادی، برای تخفیف نابرابریها، دولت سیاستهای بازتوزیعی و تامین حداقلهایی از رفاه و آموزش و درمان و بهداشت را برعهده میگیرد. یا در عالم اندیشه لیبرالهای چپگرا یا اگالتارین مانند جان راولز، آمارتیاسن، نیگل و... تلاش کردهاند که با منطق همنشینی بین آزادی و برابری آشتی ایجاد کنند درحالیکه لیبرتارینهایی مثل نوزیک اساسا مجالی برای عدالت اجتماعی قائل نیستند و افرادی مثل هایک عدالت را بیمعنا و پوچ میدانند.
🔹تکثر اجتماعی در جامعه ایران که محصول تغییر در زیست جهان و فردگراترشدن افراد، بحران در گروههای مرجع اجتماعی و توسعه و بسط رسانههای جدید تحت وب در دو دهه اخیر است و بنابراین منطق جانشینی بهخودی خود دامنه دیالوگ و پذیرش اجتماعیاش محدود خواهد شد. کشش و میلی که در محیط سیاسی از عدالت به آزادی در جریانهای عدالتخواه صورت گرفته است و تاکید جدی آنها بر پیشبرد عدالت در بستر بسط آزادی دارند/فرهیختگان
tn.ai/2326059
@TasnimNews