🌅
#تفسیر روایی سوره
#عنکبوت
💠 آیه ی ۴۶، بخش اول:
"وَ لاتُجادِلُوا أَهْلَ الْكِتابِ إِلّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ وَ قُولُوا آمَنّا بِالَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْنا وَ أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ وَ إِلهُنا وَ إِلهُكُمْ واحِدٌ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ"
✳️در کتاب «الإحتجاج» از قول امام امام عسکری (علیه السلام) نقل شده:
خدمت امام صادق (علیه السلام) سخن از این شد که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمّه (علیهم السلام) از بحث و مناظره دینی نهی کردهاند. ایشان فرمود: «به طور کلی نهی نکردهاند آنچه مورد نهی قرار گرفته، جدال و بحث و مناظرهایست که از طریق احسن نباشد. به این آیه توجه نمیکنید که میفرماید: با اهل کتاب جز به روشی که از همه نیکوتر است مجادله نکنید. (عنکبوت/۴۶) ... کسی گفت: «ای پسر رسول خدا! جدال از راه صحیح و غیر صحیح کدام است»؟ فرمود: «امّا جدالی صحیح نیست که با یاوهسرایی به بحث بپردازی و او دلیلی باطل اقامه نماید ولی تو با دلیلی که خداوند به حق در مقابل او قرار داده، باطلش را رد نکنی و فقط حرف او را انکار کنی یا منکر یک واقعیّت و ادّعای صحیحی بشوی که او برای اثبات ادعای باطل خود کمک گرفته، از ترس اینکه مبادا این واقعیّت تو را در ادّعایت مغلوب نماید، چون نمیدانی چگونه از چنگ او رهایی یابی. این چنین مناظرهای که موجب تشویش خاطر ضعفای برادران خود شود و یاوهسرایان فرصت یابند، بر شیعیان ما حرام است زیرا یاوهسرایان و مدّعیان باطل ضعف او را دلیل بر صحت مدّعای باطل خود میگیرند و ضعیفان از برادرانتان در چنین گیر و داری دلگیر میشوند، ...
3⃣3⃣