. 🍃 آغاز تجديد حيات معنوى! ⩴ با بررسی مفهوم «آغاز سال» در فرهنگ اسلامى، در مى‌يابيم كه اين پديده، به اعتبارهاى گوناگونى وابسته است: برخى از متون دينى تأكيد دارند كه ماه رمضان، آغاز سال است؛ برخى از آنها «شب قدر» را آغاز سال دانسته‌اند؛ و برخى نيز «عيد فطر» را اوّل سال، تعيين كرده‌اند. ₪ همچنان كه آغاز فروردين، شروع سال طبيعى است، ماه رمضان هم آغاز سال انسانيّت از نگاه اسلام است؛ چرا كه در اين ماه عزيز، حيات معنوىِ اهل سير و سلوك، تجديد مى‌شود و آنان كه در مسير حركت به سوى كمال مطلق‌اند، جانشان شكوفا شده، آماده ديدار خداوند مى‌شوند. 🔻 از اين رو، مى‌توان گفت كه «فروردين»، آغاز تجديد حيات مادّى براى گياهان در دنياى طبيعت و «ماه رمضان»، آغاز تجديد حيات معنوىِ انسان در عالم انسانيّت است. ⪼امّا روايتى كه «شب قدر» را آغاز سال مى‌داند، به اين اعتبار است كه آن شب، آغاز سالِ تقدير است و همه مقدّرات يك سال، در آن رقم زده مى‌شود. ⪼روايتى هم كه «عيد فطر» را آغاز سال مى‌شمارد، به اين اعتبار است كه آن روز، اوّلين روز سالى است كه خوردن و نوشيدن در آن حلال مى‌شود ـ آن گونه كه در متن روايت، تصريح شده است. ⪼ و يا براى اين است كه عيد فطر، آغاز دور تازه اى از زندگى انسان و از سرگيرى اعمال است، پس از اين كه گناهانش در كوره گداخته روزه ذوب گرديده و از پرونده اعمالش كاملاً زدوده و ريشه كن شده اند. : ✧ آغاز هر سال، نخستين روز از ماه رمضان است. ◌ الإقبال : ج۱ ص۱۹۳ https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774