📌متن سوال👇
امام رضا علیه السلام:
هر کس میخواهد در همه زمستان از زکام ایمن بماند، هر روز، سه لقمه عسل با موم آن بخورد... و نرگس ببوید؛ چرا که از، زکام ایمنی میدهد. سیاهدانه نیز چنین است. اما اگر زکام در تابستان پیش آید، در هر روز، یک خیار بخورد و از نشستن در آفتاب خودداری ورزد
خیار و سرماخوردگی مگه میشه؟
📌پاسخ👇
♥️ در مورد اینکه طب اسلامی داریم، میان صاحب نظران اختلاف نظر وجود دارد
🔆برخی ها اصرار دارند که طب اسلامی داریم، و از مانند این روایت ها دستورات پزشکی طب سنتی اسلامی صادر می کنند. چنین کاری به نظر درست نیست در ادامه توضیحاتی داده می شود.
🌸اما برخی دیگر مخالف طب اسلامی هستند و میگویند
1⃣برخی این روایات سند درست و صحیحی ندارند
2⃣این دسته روایات کلیت ندارد و مخصوص همان شخصی است که آمده و از امام سوال پرسیده است پس نباید چنین دستوری را برای دیگران تجویز کرد
3⃣این دسته از روایات اجمال دارد یعنی مبهم هستند (حتی اگر از لحاظ سند مشکلی نداشته باشند یعنی مطمئن شویم از امام معصوم صادر شده است):
🔆 مثلاً در یک روایت صحیح السند داریم که شخصی نزد حضرت آمد و از دلدرد شکایت کرد. حضرت فرمودند: برنج را بشوی و در سایهخشک کن و بعد آرد کن و هر روز صبح، ناشتا، یک کف دست از آن بخور. این روایت، یک روایت طبی است که سند آن نیز خوب است؛ اما خود این روایت بهقدری گنگ است که حد ندارد. اصلاً دلدرد، بیماری است یا علامت بیماری است؟ مثلاً در طب جدید میگویند دلدرد میتواند علامت صدوبیست بیماری باشد. حال در روایت کدام مراد است؟ این اجمال به خاطر عدم تبیین تعریف بیماری و راه های شناخت آن است. یا مثلا گفته میشود به جای پیوند ریه از ادرار شتر استفاده می شود خوب این ادرار باید تزریق شود یا خورده شود؟ یا مثلا گفته می شود به جای عمل تیروئید از آب مرزنجوش استفاده شود؟ این برای برداشتن غدود است یا برداشتن کامل تیروئید؟ برای پرکار است یا کم کار؟ در این موارد کلی گویی شده و اجمال دارد.
🌸بر همین اساس نمی توان از طب اسلامی دفاع کرد.
البته عرض کردم این یک بحث تخصصی است که میان طرفداران اختلاف فراوان است. ولی آنچه به نظر درست تر بود ارائه شد.