♦️تا ظهور مولا (عج)♦️
🔸️خروج خودروسازان از زیان انباشته عباس کریم زاده، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری آریان پارس گف
🔸مدیران و کارشناسان اقتصادی خطاب به مخالفان عرضه بورسی؛چگونه حذف رانت ۷۵۰۰ میلیارد تومانی خودرو دیده نمی شود؟/ قرعه کشی قابل دفاع نیست   🔹نخبگان، مدیران و کارشناسان صنعت خودرو و بازار سرمایه با اشاره به حذف رانت ۷۵۰۰ میلیارد تومانی در پی معامله بیش از ۲۵ هزار خودرو در بورس کالا از منتقدان عرضه های بورسی سوال می کنند که راهکار شما در این شرایط کمبود عرضه چیست و چگونه شفافیت اطلاعاتی و حذف رانت را نمی بینید؟ 🔹اکنون با گذشت چند ماه از عرضه خودرو در بورس کالا، ۲۵ هزار و ٧٤٢ دستگاه خودرو فروخته شده است که بررسی میانگین قیمت کشف شده در بورس کالا با قیمت‌های بازار غیررسمی (در زمان معامله) نشان می‌دهد، ۷۵۰۰ میلیارد تومان رانت به جای دلالان به خودروسازان، خریداران خودرو و دولت رسیده است اما عده ای در تلاش هستند تا این اتفاق بزرگ را نادیده بگیرند و مجدد سیستم معیوب قرعه کشی و پرابهام بازگردد. اکنون اجماع نخبگان، کارشناسان و طیف زیادی از افکار عمومی به این نتیجه رسیده‌اند که سازوکار بورس کالا می‌تواند با شفافیت در بازار خودرو، هم نفع تولیدکننده (خودروساز) و هم نفع مصرف کننده واقعی و نهایی (مردم) را در نظر گیرد. 🔹علی یکه فلاح، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو گفت: در شیوه عرضه خودرو در گذشته به‌صورت قرعه‌کشی و یا عرضه از طریق کارخانه عرضه خودرو به قیمت کارخانه‌ای، بخشی از این عرضه‌ها توسط دلالان و واسطه‌گران خریداری می‌شد لذا واسطه‌های خودرو با قیمت کارخانه‌ای خودرو را خریداری و به قیمت بالا در بازار عرضه می‌کردند اما در شیوه جدید عرضه خودرو در بورس کالا، واسطه‌ها حذف شده اند و به مرور شاهد رشد عرضه ها نیز هستیم. 🔹عیسی حسین پناه، عضو هیات مدیره بهمن موتور گفت: امروز و با گذشت چند مرحله از عرضه خودروها در بورس کالا، تمام عوامل فعال در بازار خودرو اعلام می کنند که عرضه خودرو در بورس کالا به نفع تولید، مصرف و بازار است زیرا با عرضه این محصول در بورس کالا، رانت حاصل از تفاوت قیمت بین کارخانه و بازار آزاد به سمت تولید روانه شده و زمانی‌که پول وارد چرخه تولید شود، افزایش ظرفیت ها ایجاد می‌شود و در نتیجه بازار نیز به سمت تعادل می‌رود.