📌متن شبهه👇 سوالی داشتم بعضا عنوان می‌شه که توی صدر اسلام، مصداق و شاهدی از برخورد رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و امیرالمؤمنین علیه‌السلام، با بی‌حجابی در سطح جامعه نداریم آیا این گزاره تاریخی، درسته؟ اگه خیر، آیا شواهدی براش دارین؟ و اگه بله، آیا اصلا بی‌حجابی اجتماعی، در حکومت‌های الهی صدر اسلام، موضوعیت داشته؟ 📌پاسخ به شبهه👇 ♥️ چند نکته، سپس پاسخ: 1⃣ آیا در صدر اسلام بی حجابی وجود داشته؟ یعنی آیا بی حجابی مساله بوده است تا از اهل بیت انتظار برخورد داشته باشیم؟؟ 2⃣ آیا حجاب از همان ابتدای آمدن اسلام واجب شده یا نه؟ 3⃣آیا اهل بیت با بی حجابی های کم نیز برخورد داشته اند یا خیر؟؟ 4⃣ آیا حکومت فقط وظیفه ی اقدام عملی دارد و یا اینکه اقدام فرهنگی نیز جزء وظائف حکومت است؟؟ 🌸 پاسخ نکته و سوال اول: 🌹شواهد زیادی وجود دارد که بی حجاب در صدر اسلام بسیار بسیار کم بوده است و زنان مسلمان بعد از آمدن حکم حجاب آن را رعایت می کرده اند 🌸برای نمونه به مواردی چند از این گزارش‏ها‌اشارتی می‏ رود: 1- گزارش‏ های عایشه: در وصف وضعیت حجاب پس از نزول آیه و حکم حجاب از عایشه نقل شده است که: رحمت خدا بر زنان مهاجر پیشگام باد که هنگامى که خداوند فرمان حجاب را نازل فرمود، ضخیم‏ترین پوشش‏هاى پشمین خود را برش داده و با آن سر و گردن خود را پوشاندند. (طبری، جامع‏البیان، ج9، ص306)  در گزارش دیگرى آمده است که نزد عایشه از برترى زنان قریش سخن به میان آمد. او گفت زنان قریش صاحبان فضیلت‏اند، اما به خدا قسم من در پاى‏بندى به کتاب خدا و ایمان به قرآن کسى را برتر از زنان انصار ندیدم. وقتى آیه «وَلْيَضْرِبْنَ‏ بِخُمُرِهِنَ‏ عَلى‏ جُيُوبِهِنَ» نازل شد و مردان این آیه را در خانه‏ها بر زنان خود خواندند، بعد از آن هر یک از آن زنان با لباس خود، سر و کناره‏هاى صورتش را مى ‏پوشاند. آنان وقتى صبح پشت سر رسول‏خدا به نماز ایستادند سر و گردن خود را پوشانده بودند، به گونه‏اى که خیال مى‏کردى بر سر آنها کلاغ نشسته است. (سیوطی، الدرالمنثور، ج5، ص42) 2- گزارش ام‏سلمه: سیوطى به سند خود از ام‏سلمه نقل مى‏کند که: بعد از نزول آیه «یُدْنِينَ‏ عَلَيْهِنَ‏ مِنْ‏ جَلَابِيبِهِنَ» زنان انصار از منازلشان با پوشش‏هاى مشکى خارج مى‏شدند به گونه‏اى که به نظر مى‏رسید بر سر ایشان کلاغى نشسته است. (همان، ج5، ص221) 3- منع کنیزان از رعایت حجاب: منع کنیزکان از رعایت حجاب، به عنوان نشانه‏ای برای جدا شدن بین زنان آزاده و کنیز است. توضیح اینکه در برخی روایات منقول است که کنیزان مسلمان سر خود را نمی‏پوشاندند و در دوره خلفاء مانع حجاب کنیزکان می‏شدند:(وسائل‏الشیعه، ج4، ص412) 🔰 اگر این سنخ روایات درست باشد، بیانگر این مطلب است که بی‏حجابی در صدر اسلام نبوده؛ زیرا عدم پوشش، نشانه کنیز بودن قلمداد می‏شد و زنان آزاد به خاطر اینکه به کنیزان مشابه نشوند سر خود را می‏پوشاندند. 4- کیفیت حجاب حضرت زهرا(س): کیفیت حجاب حضرت زهرا(س) در زمان حیاتشان نیز یکی از نشانه‏های وضعیت حجاب در آن زمان می‏باشد. برای نمونه به چند گزارش از وضعیت حجاب آن حضرت‌اشارتی می‏رود: الف) در گزارش‏ های خروج آن بانو از خانه و حضور در مسجد در جریان فدک می‏ خوانیم: هنگامي كه به فاطمه(س) ثابت شد كه ابوبكر فدك را از او به زور گرفته و تحويل نمي‏دهد، آن بانوي عزيز، مقنعه و روسري‏اش را بر سر محكم بست و با عده‏اي از زنان متدين و نزديكان خويش كه او را در ميان گرفته بودند به سوي مسجد رسول‏الله حركت كرد، در حالي‌كه با لباس‏هاي طولاني راه مي‏رفت كه حتي روي پاهاي او پوشيده بود و بدنش پيدا نمي‏شد و چنان راه مي‏رفت كه گويا پيامبر اكرم(ص) در حركت است وارد مسجد شد. جمعيت مهاجر و انصار آنجا را پر كرده بودند و براي دختر پيامبر(ص) جايگاهي درست كرده بودند، كه مردها او را نمي‏ديدند.» (بحارالانوار، ج43، ص192) ♥️در گزارش دیگری و‌ضعیت پوشش حضرت در آن واقعه این‌گونه گزارش شده است: مقنعه را بر سر بست و جلباب و چادر را به گونه ‏ای که تمام بدن آن حضرت را می‏پوشاند، به تن کرد.» (بحار، ج29، ص220) ب) گزارش خروج آن حضرت از خانه جهت حضور در خانه پدرش بدین قرار است: چادرش را سر نمود، و روبندش را انداخت و به طرف منزل پیغمبر(ص) حرکت نمود.» (بحار، ج43، ص147) ج) هنگام وصیت به فضه خادمه برای تهیه تابوت فرمود: من دوست ندارم کاری را که با جنازه زنان می‏کنند، و پارچه‏ای بر روی آن می‏اندازند که برآمدگی‏های بدنش را نامحرمانان می‏بینند.» لذا حضرت دستور داد برای جنازه او تابوتی ساخته و بدن او را داخل تابوت بگذارند، به‌گونه‏ای که کسی او را نبیند.» (وسائل‏الشیعه، ج3، ص221) ✅اما پاسخ سوال دوم: 🔰حکم وجوب حجاب در سال پنجم هجری و بنا بر برخی روایات و گزارش‏ها در سال هشتم هجری تشریع گردیده است. (ن.ک. قاموس قرآن، ج8، ص302؛ المیزان، ج20، ص376ـ377؛ البرهان، ج1، ص251؛ التمهید، ج1، ص