🔸بررسی نتایج نظرسنجی برنامههای محرمی کشور/ قهر مردم با تلویزیون؟ / از ادعا تا واقعیت
🔹همه ساله و به رسم سنت دیرینه رسانه ملی، در ایام محرم، ویژهبرنامه هایی ساخته و پخش میشد، که همسو با فضای عزاداری ماه محرم بود؛معمولا برنامه هایی گفت و گو محور، با خط سیر قابل حدس و فرمی غیرجذاب و تکراری، اما از حدود ۴ سال گذشته، شاهد عزمی جدی برای تغییر و تحول در سبک برنامه های تلویزیونی بودیم که برنامه "معلی" را میتوان پیشتاز این جریان به حساب آورد، برنامه ای که با شرکت ۴ داور(میزبان) سرشناس و بهروز رسانی ایده، هیئت را به خانه ها آورد و با اقبال عمومی مواجه شد.
🔹"اقبال عمومی"، در تلویزیون در بازه های زمانی با آمار نظر سنجی هایی ارزیابی میشود که مسئولیت انجام و نشر آن بر عهده مرکز تحقیقات سازمان صداوسیماست، لکن به دلیل آنکه آزمونگر و برنامههای مورد آزمایش، هر دو از یک مجموعه هستند، اعتبار درصد های اعلامی این نظر سنجیها همواره با انتقادات و حواشی بسیاری روبرو بوده است و در سال های گذشته، به دلیل نبود مرجع خارجی (خارج از سازمان) دیگر برای انجام این نظرسنجیها،استناد به این آمار معمولا به چالش کشیده میشد و دلیل محکمی برای مقابله با گزاره "تلویزیون دیگر بیننده ندارد" اقامه نمیشد.
🔹لکن با ظهور فضای مجازی و فرصت یکسانی که برای ظهور و بروز و چرخش محتواهای پربازدید در اختیار همگان از جمله برنامه های مختلف تلویزیونی قرار گرفت،به وضوح میتوان آمار های منتشر شده از سوی سازمان صدا و سیما را اعتبارسنجی کرد و به بررسی ادعای " مردم با تلویزیون قهرند" پرداخت.
🔹در تازه ترین نظرسنجی کانال "سپاه قدس"، با مشارکت بیش از ۴۷ هزار نفری همراه بود در روزهایی که صدها کانال و میلیون ها موضوع برای نظرسنجی وجود دارد، نشان از پیوند مردم و رسانه ملی و دغدغه مند بودن مخاطبان رسانه ملی دارد.
🔹در این نظر سنجی برنامه معلی که با سبک خلاقانه و داوران و مهمانان خاص و سرشناس خود، طبق انتظار مقام اول را با کسب ۳۸ درصد آرا به خود اختصاص داد.
🔹نخستین موردی که جلب توجه میکند، حضور برنامه "ازسرگذشت" که پخش اولین فصل خود را تجربه میکند در جایگاه دوم این نظر سنجی با اختلاف ۸ درصد است، برنامه ای که در شبکه نسیم پخش میشود، چهره مجری آن در فضای تلویزیون و عموم جامعه، سرشناس نیست اما با دکوری خلاقانه و خط سیر محتوایی(دو راهی های زندگی افراد معمولی) که بسیار پرریسک به نظر میرسید به میدان آمد و محتوای چندین قسمت آن در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و جریانی تازه آفرید، تا به دور از محور سلبریتیگرایی بار دیگر ثابت کند که چشمنوازی دکور،داستان داشتن، محتوای خلاقانه و متناسب با موضوع، میتواند مخاطبآفرین باشد.
🔹در جایگاه بعدی این نظر سنجی و با فاصله ۱۷ درصدی از جایگاه اول، برنامه مهلا به چشم میخورد، برنامه ای بر بستر VOD و برخط شکل گرفت و هر چند که به نظر میرسید همچون سالهای قبل خط سیر خود را حفظ کند و روایت خود را بر بستر ماه محرم محکم کند، اما با گنجاندن مفاهیم سیاسی و اجتماعی و پخش قسمت هایی از برنامه در بستر شبکه های اجتماعی و به واسطه چهره بودن مجری و مهمان ها، توانست آمار بازدید قابل قبولی به دست بیاورد و کسب این توفیق در جذب بیننده،در سبک برنامه های مذهبی برای VOD ها چشمگیر به نظر میرسد.
🔹در نهایت با بررسی این اعداد و ارقام، تحلیل این اطلاعات، این سوال را از مسئولین صدا و سیما در ذهن مطرح میکند که : با وجود دسترسی عموم مردم جامعه در هر قشری به رسانه ملی، چرا سایر برنامه های تلویزیونی به این موفقیت نمیرسند؟ به چه دلیل خلاقیت در فرم و محتوا ، هنوز هم حلقه گمشده بسیاری از برنامه های تلویزیونی است در حالی که بارها ثابت شده است که مخاطب اقبال بسیار خوبی به خلاقیت دارد؟
و چرا بخشی از مردم که روزگاری مشتری ثابت رسانه ملی بودند، واقعا با تلویزیون قهر کرده اند..؟