#مشروح_خبر
♦️به گزارش روابطعمومی مدیریت امور پردیس های استان تهران، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی و روابط عمومی پردیس شهید مفتح شهر ری؛ با همت شورای عالی انقلاب فرهنگی، بسیج اساتید تهران بزرگ، بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان استان تهران و معاونت آموزشی، پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان، کرسی ترویجی و نقد ایده علمی نوآورانه با عنوان درستخوانی متن در آموزش مهارت خواندن، با ارائه آقای دکتر علیاکبر کمالینهاد؛ عضو محترم هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و با مدیریت آقای دکتر محمدرضا پاشایی؛ عضو محترم هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، و نقد آقایان: دکتر حسین قاسمپور مقدم، عضو محترم هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و مسئول بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان کشور و دکتر حیدر قمری؛ عضو محترم هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، امروز دوشنبه؛ ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۳ تا ۱۵ در سالن جلسات شهید رجایی برگزار شد.
♦️در ابتدای جلسه، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط قاری محترم جناب آقای
دکتر علیمحمد کیقبادی و پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران،
دکتر محمدرضا پاشایی، مدیر جلسه، ضمن خوشآمدگویی به حاضران در این جلسه و بزرگوارانی که به صورت مجازی در کرسی حضور داشتند، به معرفی اجمالی و تبیین اهداف کرسی و برگزارکنندگان نشست حاضر پرداختند.
♦️سپس
دکتر علیاکبر کمالینهاد، ارائهدهنده این کرسی، ابتدا به تعریف مهارت خواندن، تبیین جایگاه آن در آموزش زبان فارسی و اهمیت و ضرورت آن در درک و فهم معنا پرداختند.
♦️پس از آن، ضمن برشمردن اهداف آموزش این مهارت در اسناد بالادستی آموزش و پرورش، به جایگاه این مهارت در کتابهای درسی حوزه زبان و ادبیات فارسی اشاره داشتند.
ادامه بحث به معرفی نقش درستخوانی متن و شعر در آموزش خواندن و درک و فهم معنا اختصاص یافت و ضمن بیان مثالهایی کاربردی از متون ادب فارسی، ارتباط حوزهها و دانشهای مرتبط با ادب فارسی با درستخوانی متن و در نهایت فهم معنا بیان شد.
برای مثال ارتباط برخی جنبههای دستور خط فارسی و ویژگیهای آن، سبکشناسی، عروض و قافیه، دستور زبان و سجاوندی و نگارش با درستخوانی متن با مثالهایی تحلیل شد.
♦️در ادامه،
دکتر حسین قاسمپور مقدم، ناقد این کرسی، با تعریف مفاهیم خواندن و قرائت و تفاوت آنها با خوانش، به مشکل دانشآموزان و دانشجویان در عدم توانایی درستخوانی متون اشاره کردند و ضرورت و اهمیت موضوع این کرسی و مباحث آن را یادآور شدند.
♦️همچنین
دکتر حیدر قمری، ناقد دیگر این جلسه، به مقوله ارزشیابی شاخص سنجش و اهمیت آن در برنامه آموزشی زبان و ادبیات فارسی در مدارس و دانشگاههای کشور اشاره کردند و بر ضرورت اجرای پژوهشهایی بیشتر در این حوزه تاکید نمودند.
گزارشگر: سید آریا بابائیها
🌐روابطعمومی مدیریت امور پردیس های استان تهران
https://eitaa.com/tehran_cfu