✨📖✨ دَخَلَ عَلَیها زَکرِیا الْمِحْرابَ وَجَدَ عِنْدَها رِزْقاً قالَ یا مَرْیمُ أَنَّی لَک هذا قالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ (37 - آل عمران) ⚡️هرگاه زکریا در محراب عبادت بر مریم وارد می‌شد، خوراکی (شگفت آوری) نزد او می‌یافت. می‌پرسید: ای مریم این (غذا و خوراک تو) از کجاست؟! مریم در پاسخ می‌گفت: آن از نزد خداست. ✍بسیاری از ما بر این باور هستیم که زن در زمان بارداری نباید از دست کسی چیزی بخورد و اگر بخورد فرزندش شبیه او می‌شود. در سوره مریم آنچه در این امر قابل تأیید است چنین نیست که مادر از دست هر کسی لقمه‌ای بخورد قیافه، صفات و روحیات صاحب آن لقمه بر جنین او اثر می‌کند بلکه اگر مادر به نیت جنین خود کاری را انجام دهد می‌تواند بر روی جنین اثرگذار باشد. 📌مثال: اگر مادری برای رضای خدا فرزند یتیمی را میهمان کند و از ماندۀ غذای او به این نیت تناول کند که فرزندی که در بطن خویش دارد یتیم‌نواز شود، این امر می‌تواند اتفاق بیافتد، یا مادری فرزندی را قوی و صاحب جسارت می‌بیند اگر از دست او چیزی بخورد می‌تواند روزی فرزندش مانند او باشد. پس هرگز نباید چنین تصور کرد در زمان بارداری از کسی که به ما چیزی می‌دهد نباید چیزی گرفت و خورد. آیه 37 آل‌عمران اشارۀ صریح به این امر دارد که در زمان بارداری خورد و خوراک مادر نوزاد باید پاک باشد چنانچه حق‌تعالی در زمان بارداری مریم (س)، حضرت عیسی (ع) را با مائده آسمانی اطعام می‌کرد. 🔥اگر در زمان بارداری ما را برای طعامی دعوت کردند و برای ما حلال یا حرام بودن آن طعام مشکوک بود چون ردّ دعوت طبق حدیث نبوی (ص) جایز نیست بهتر است دعوت را انجام داد و غذا را خورد ولی بعد از خروج از میهمانی مقدار معادل آن طعام به نیازمندان طعام خرید و صدقه داد. 🌏البته به نظر می‌رسد چون قبل از 3 ماهگی جنین هنوز روح در او دمیده نشده است خوردن طعام و اثر آن قبل از سه ماهگی مؤثر باشد. علاوه بر لقمه، نگاه کردن مادر به یک شئ در زمان بارداری می‌تواند روی جنین تأثیرگذار باشد. چنانچه در اخبار آمده است: مردی که خود و همسرش هرگز سیاه‌پوست نبودند همسرش فرزندی سیاه‌پوست به دنیا آورد و مرد به زن خود شک کرد، چون به نزد حضرت علی (ع) آمدند حضرت دستور داد منزل‌شان بررسی شود و به مجسمۀ یک زنگی سیاه‌پوست در اتاق‌شان برخوردند. حضرت فرمودند: این کودک سیاه‌پوست حاصل نگاه شما در زمان فرزندآوری به این مجسمه سیاه است و فرزند حلال‌زاده است. 📝آیۀ فوق به تصریح می‌گوید: که حضرت مریم (س) در محراب و در حال عبادت خالصانه برای خدا بود (عبادت خدا بر صالح شدن فرزندش نمی‌کرد) و غذای پاک تناول می‌کرد. ✴️پس زن باردار عبادتش مؤثر بر فرزند است و نیازی به گذاشتن قرآن بر روی شکم برای شنیدن جنین نیست. نکتۀ بسیار مهم این‌که مریم (س) شوهر نداشت و تمام شرایط ذکر شده بر زنان در باب حضرت مریم به شرط داشتن شوهری مؤمن و صاحب کسب حلال صادق است. 🆔 @telaavat