🔺 جدال حساس کریدوری ایران و آذربایجان/ رکب ترانزیتی به جنگ قره‌باغ 🔹 وقوع جنگ قره‌باغ منجر به انسداد در مسیر سنتی ترانزیت ایران و ارمنستان یعنی جاده «قاپان-گوریس» و تهدید طرح کریدور زنگزور مبنی بر قطع کلیه اتصالات ایران از مسیر ارمنستان شد. 🔹جاده «قاپان-گوریس» مسیر سنتی ترانزیت میان تهران و ایروان بود که ۲۰ کیلومتر از آن از سرزمین‌هایی عبور می‌کرد که آذربایجان در خلال جنگ قره‌باغ کنترل آنها را در اختیار گرفت. 🔹در این راستا برای حفظ استقلال ترانزیتی جاده «تاتو-اغوانی» به عنوان یکی از مسیرهای فرعی متصل کننده «قاپان-گوریس» با مشارکت ایران و ارمنستان به سرعت بازسازی و تکمیل شد. 🔹همچنین از یک دهه پیش تاکنون، ارمنستان بر روی طرحی کلان برای احداث «اتوبان شمال-جنوب» به طول ۵۵۶ کیلومتر از مرز ایران به سمت ایروان و سپس گیومری در مرز گرجستان تمرکز کرده. 🔹در صورت احداث کامل این کریدور، زمان حمل کالاهای ایرانی در خاک ارمنستان از ۹ ساعت به ۵ ساعت کاهش خواهد یافت و هزینه حمل نیز به ازای هر تن کیلومتر ۱.۵ تا ۲ دلار کاهش خواهد یافت. 🔹قرارداد احداث قطعه چهارم این اتوبان در محدوده آگاراک-کاجران به ۳ شرکت ایرانی واگذار شد و قرار است، ۲۱ کیلومتر جاده آگاراک-واردانیدزور بازسازی اساسی و ۱۱ کیلومتر از واردانیدزور به کاجران احداث شود.