💢 تکنیکها و روشهای اجرایی جنگ نرم در رسانهها(بخش سوم)
🔘
تکنیک «دروغ بزرگ»
🔺 وقتی دروغ پردازی آن چنان بزرگ باشد که مانند پتکی بر افکار جامعه هدف فرود آید، دیگر برخلاف دروغ های کوچک٬ کم تر کسی در آن شک می کند و از جهتی به علت تعجب برانگیز بودن آن به سرعت در جامعه هدف رواج مییابد.
🔺 برای نمونه میتوان به خبر خروج ۱۷ میلیارد دلار طلا توسط یک کامیون از مرز ترکیه اشاره کرد که توسط رسانه های غربی و فضای مجازی به یک باره منتشر شد. در صورتی که با یک حساب ساده می توان دریافت که برای جابجایی ۱۷ میلیارد دلار طلا به ۳۴ کامیون نیاز است و نمی توان با یک کامیون ۱۷ میلیارد دلار طلا را حمل کرد!
🔘
تکنیک تحریف
🔺 در تحریف به وضوح دروغ گفته نمی شود ولی واقعیت به صورت دیگری٬ اگرچه با تغییر یک کلمه یا تقطیع کلام و تغییر محتوای کلام نشان داده می شود و در نهایت شکل مسخشدهای از حقایق که با دروغ برابری می کند نمایان میگردد.
🔘 تکنیک القاء یا تلقین
🔺 از میان دویست روش جنگ نرم که در فضاهای سایبری مورد استفاده قرار می گیرد شاید بتوان مؤثرترین آن ها را «تکنیک القاء» دانست.
🔺 هر کلمه، شئ، رنگ و هر آنچه پیرامون انسان رخ میدهد، علاوه بر تأثیرگذاری در ضمیر آگاه انسانها،
#ضمیر_ناخودآگاه آن ها را نیز درگیر خواهد کرد و مبنای بسیاری از کنش ها و رفتارهای انسان به ضمیر ناخودآگاه او برمی گردد. براین اساس در جنگ نرم می توان در یک جمله یا عکس یا... چندین نکته روان شناسی را گنجانید و آن را به مخاطب القا کرد.
#سواد_رسانه
@tollabolkarimeh 🌷