مفهوم شناسی از نظر واژه و اصطالح معنای چند بخشی و چند سو نداشته و مفهوم آن یک حقیقت را می نمایاند. در قرآن کریم ماده «عفف» چهار مرتبه آمده که در همه موارد به معنای خویشتنداری است. (سوره های بقره، 273 ،نساء، آیه 6؛ نور، 33 و60؛ و نک: التحقیق، ج8 ، ص219) فراهیدی نیز در معنای عفّت آورده است: «خودداری از چیزی که شایسته نیست». (العین، ج1 ،ص92: «الکفُّ عما ال یَحلّ» و نک: التحقیق فى کلمات القرآن الکریم، ج8 ،ص 218 و در جایی دیگر چنین نوشته اند: حاصل شدن حالتى براى نفس و جان آدمى که بهوسیله آن از غلبه و تسلّط شهوت جلوگیرى مى شود. (مفردات ألفاظ القرآن، ص573: «حصولُ حاله لِلنّفسِ تَمتَنِعُ بها عَن غلبه الشّهوه». پس با نگاهی به کتابهای لغت و سیره پژوهشگران می توان دانست که حاصل مصدر ، عفاف است و با مفاهیمی مرتبط است که در مقاله عفاف و مفاهیم مرتبط به آن پرداخته شده است. (۲۰۸)هزار و یک نکته پیرامون @toubaefaf