🔸اگر بخواهید در مقدمهٔ گفت‌وگو، تصویر مختصری از توکافولاد به ما ارائه دهید این شرکت را چگونه توصیف می‌کنید؟ به نظرم نخستین نکته‌ای که خوب است به آن توجه داشت، این است که توکافولاد در ۱۷ خردادماه سال ۱۳۶۷ و در دهه‌ای خاص و حساس از تاریخ معاصر ایران تأسیس می‌شود. با نیم‌نگاهی به شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دهه‌ای که توکافولاد در آن تأسیس می‌شود، می‌توان دریافت که ایده‌پردازان و بنیان‌گذاران اولیهٔ تأسیس این شرکت، ایده‌هایی فراتر از عصر و زمان خود در سر می‌پروراندند و در دورانی که تأمین امنیت و معیشت، سقف آرزوی بسیاری بود، این شرکت تأسیس می‌شود تا نیروی انسانی متخصص و خبره را جذب کرده، با تعریف پروژه‌هایی، آن‌ها را به کار گرفته و درنهایت بتواند از مهاجرت، خروج از کشور و یا لااقل پراکنده شدن آن‌ها پیشگیری کرده باشد. پرواضح است که این نوع نگاه به مسئله، ناشی از سطوح بالایی از تعلق ملی و سازمانی و افق دیدی بسیار وسیع است که در بنیان‌گذاران اولیهٔ این شرکت ازجمله جناب آقای عرفانیان وجود داشته است. 🔸نکتهٔ جالب دیگری هم که باید به آن توجه کرد، این است که توکافولاد چیزی در حدود دو سال زودتر از زمان بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه تأسیس می‌شود و برنامه‌ریزی برای تأسیس چنین شرکتی در شرایطی‌که شرکت اصلی و مادر هنوز به بهره‌برداری نرسیده نشان از اعتقاد راسخ و میزان بالای مصمم بودن بنیان‌گذاران به تأسیس توکا دارد. 🔸با این وجود، به دلایلی که می‌شود ساعت‌ها در مورد آن سخن گفت، توکافولاد هیچ‌گاه به‌صورت پیوسته، مسیر کاملاً مستقیمی را طی نکرده و مسیر حرکت آن در ادوار مختلف، دستخوش تغییرات و تحولات گوناگونی بوده و این مسئله منجر به از دست رفتن پتانسیل‌ها و فرصت‌های متعدد این شرکت شده است؛ می‌خواهم تأکید کنم که اگر مسیر طی شده در تمام عمر نزدیک به چهار دهه‌ای توکافولاد، از تغییرات و تحولات کمتری برخوردار می‌بود، این شرکت امروز در جایگاه برتر و رفیع‌تری حضور داشت. 🔸به‌هرحال، توکافولاد به‌تدریج با ورود به بورس اوراق بهادار و تبدیل‌شدن به یک شرکت بورسی، در قد و قامت جدیدی ظاهر شد و البته مأموریت‌ها و اقتضائات جدیدی نیز بر عهده گرفت. حوزهٔ فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایش از تأمین نیازهای فولاد مبارکه به تأمین نیازهای صنعت فولاد توسعه یافت و توانست با اصلاحات بعدی تا به امروز، به بزرگ‌ترین زنجیرهٔ تخصصی پشتیبانی صنعت فولاد از سنگ تا رنگ تبدیل شود که با دارا بودن حدود ۳۰ شرکت و سرمایهٔ انسانی عظیمی بالغ‌بر ۸ هزار نفر در ۶حوزهٔ تخصصی و استراتژیک ازجمله «حمل‌ونقل ریلی»، «حمل‌ونقل جاده‌ای»، «صنعتی و تولیدی»، «معدنی و نسوز»، «پیمانکاری و خدمات» و «مالی و بازرگانی» در بیش از ۱۰۰ نقطه در چهارگوشهٔ ایران، از خزر تا خلیج‌فارس، از آذربایجان غربی و شرقی تا مکران و از خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی تا خوزستان، سرمایه‌گذاری و فعالیت کرده و توانسته است به یک شرکت ملی خوش‌نام تبدیل شود. 🔸مطالعه‌ی متن کامل این مصاحبه در: 🌐 https://tukaco.ir/?p=3413 💎 @tukafoolad