▪️لطفا در ابتدا برای آشنایی هر چه بیشتر مخاطبان، بفرمایید معاونت سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی راهبردی توکافولاد چه وظیفه و نقشی را عهده‌دار است؟ 🔸معاونت برنامه‌ریزی دو مدیریت زیرمجموعه دارد؛ نخست مدیریت سرمایه‌گذاری که مهم‌ترین وظایفش تدوین استراتژی رشد هلدینگ و ارزیابی طرح‌های توسعه، همچنین تعریف و تدوین کسب و کارهای جدید در مجموعه هلدینگ، مطالعات اقتصادی برای شناخت بازار و شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و همچنین مدیریت مدیریت پرتفو را به عهده دارد. مدیریت دیگر این معاونت، برنامه‌ریزی راهبردی است. در واقع این معاونت سه وظیفه کلی دارد. نخست برنامه‌ریزی راهبردی است که هم به صورت برنامه‌ریزی راهبردی خود هلدینگ انجام می‌شود و هم بر برنامه‌ریزی راهبردی مجموعه، راهبری و نظارت دارد. شرح وظیفه دیگر این مدیریت نظارت بر طرح توسعه و پروژه‌های هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه است، به این صورت که پروژه‌هایی در حال اجرا و یا پیش‌تر مصوب شده را به شکل مستند پایش کند تا معلوم باشد روند کار براساس برنامه پیش می‌رود یا خیر. شرح وظیفه بعدی نیز بحث اصلاح فرایندها و تعالی سازمانی است. ▪️مهم‌ترین تحولات اخیر در حوزه سرمایه گذاری و برنامه ریزی راهبردی را چه مواردی می‌دانید؟ 🔸در نظر داشتیم در واحد سرمایه‌گذاری و مطالعه بازار تحولی براساس یک استراتژی رشد در طرح‌ها انجام شود. پیش از این گاهی طرح‌های توسعه می‌آمد و افزایش سرمایه در رابطه با آن‌ها انجام می‌شد، اما می خواستیم ابتدا نقشه جامع‌تری تحت عنوان نقشه راه تدوین کنیم و مطمئن باشیم اقداماتی که انجام می‌دهیم براساس یک چارچوب کلی‌تر و نقشه جامع‌تری انجام شود یا خیر تا مطمئن باشیم که هدفمندتر فعالیت می‌کنیم. از این رو نقشه راه تدوین کردیم که مبتنی بر دو محور اساسی استراتژی رشد و مدیریت پرتفو بود. 🔸سال ۱۴۰۱، در مبحث استراتژی رشد؛ مطالعات جامعی انجام دادیم و از طرفی مطالعات کلان اقتصادی در سطح جهانی و ملی و هم کلان روندها را در جهان و کشور شناسایی و تحلیل و تاثیر آن‌ها را بر بیزینس و کسب و کار توکافولاد بررسی کردیم. همچنین صنایعی که توکافولاد در آن‌ها حضور داشت را مورد بررسی قرار دادیم؛ چراکه توکافولاد صنعتی چندرشته‌ای است و ما به منظور انجام فاز شناخت، کلیه صنایع فولاد را تحلیل کردیم و گزارشی جامع مرتبط با توکافولاد تهیه کردیم. این موارد خوراک فکری آن استراتژی رشدی شد که مد نظر ما در نقشه راه کلی هلدینگ است. 🔸بر اساس این مطالعات؛ محورهای رشد و توسعه هلدینگ توکافولاد مشخص شد و ما را متوجه حوزه‌هایی کرد که می‌خواهیم توسعه را در آن‌ها انجام دهیم، مشخص شد چه محورهایی داریم و بر آن اساس با توجه به پتانسیل‌ها و شرایط فعلی مجموعه‌هایمان، نقاط قوت، محدودیت‌ها و برنامه‌های توسعه را در چند بخش تدوین کردیم که بخشی از آن نیوبیزینس‌ها بود. با این روند متوجه شدیم چه بیزینس‌های جدیدی وجود داشته که ما هنوز در آن راه پیدا نکرده‌ایم اما با توجه به مطالعات کلان ما جذابیت خیلی خوبی هم از لحاظ سودآوردی و هم در قالب چارچوب استراتژی فولاد مبارکه دارد. در نهایت این نیوبیزنس‌ها را تدوین کردیم. توسعه های زیرسقفی در زمینه کسب و کارهای موجود را نیز بررسی کردیم تا دریابیم چه طرح‌های را می توان برای آن‌ها در دستور کار داشت. همچنین مباحثی مربوط به افزایش سرمایه‌ها مدنظر بود؛ چراکه مبحث افزایش سرمایه موضوع بسیار مهمی برای توانمند کردن و تقویت بنیه شرکت‌هاست. 🔸مطالعه‌ی متن کامل این مصاحبه در: 🌐 https://tukaco.ir/?p=3496 💎 @tukafoolad