خلاصه ای از نظرات اعضای حاضر در کارگروه
خانم صفری زاده: اینکه برخی از افراد که ظاهر و پوشش مناسبی ندارند و بر این باورند که دل باید پاک باشد، می توان از قرآن دلیل آورد که عفاف فقط امری باطنی و دورنی نیست و در ظاهر هم باید عفیف بود؟
آقای دکتر سعیدی رضوانی: واژه بی عفتی در زبان فارسی بر خلاف زبان عربی، بار بسیار سنگینی دارد و امور شدیدی را به ذهن متبادر می کند. به این معنا که نمی توان فردی را که در مواردی آن درجه مطلوب عفاف را ندارد و حدودی از عفت بینایی، شنوایی و ... را رعایت نکرده است، بی عفت تلقی نمود. در خصوص مغفول ماندن شهدای گوهرشاد نیز درست می فرمایید. سالها پیش در دوره های حرم شناسی ویژه خادمین، خبری از معرفی گوهرشاد و وقایع آن نبود.
آقای وارسته پور: در باب اهمیت عفاف مردان مباحثی گفته شد که سؤالی به ذهن می رسد. در باب فعالیت های میدانی که توسط تشکل های فرهنگی در خصوص حجاب بانوان خاکستری انجام می شود، اگر این اصل عفاف مردان را مد نظر قرار دهیم، آیا تمرکز بر روی بانوان تأثیری خواهد داشت؟
آقاتی دکتر اسلامیان: آیا بحث افراط و تفریط در حجاب، به اصل حجاب آسیب نمی زند؟ افراط در حجاب باعث تأثیرات سوء در افراد غیرمعتقد می شود. تفاوت حجاب مانتویی و چادری را چطور تبیین می نمایید؟ اگر پوشش با مانتو کامل باشد، چه اصراری به پوشش چادر مطرح است. حجاب در حد قابل قبول، چه نوع حجابی است؟ تعریف دقیقی از حجاب را ارائه می فرمایید؟
سرکار خانم درویش زاده: گل کلام کتاب آقای ترکاشوند که در بین جوانان باب شده است، این است که مسئله حجاب را بررسی می کند و مطرح می کند که حجاب آنی نیست که شما فکر می کنید. سؤالی که مطرح است این است که حدود حجاب واقعاً مشخص نیست! الان حضور بنده در این جلسه به نوعی خلاف حجاب است. چرا که بهتر این است که زن را کسی نبیند و از خانه خارج نشود. بهتر است در این زمینه بیشتر کار شود تا بتوان جواب خوبی برای نسل امروز و به اصطلاح برای افراد خاکستری ارائه داد.
آقای محمدی مقدم: اگر در عرب، کسی چشم چرانی کند، به او می گویند که زناکار هستی و همین باعث می شود که او از این عمل پرهیز کند. اینکه در جامعه ما اگر به فردی بی عفت گفته شود ناراحت می شود، همین ناراحتی سبب می شود که از عمل بد خود دست بردارد. باید در این خصوص فرهنگ سازی صورت بگیرد.
https://eitaa.com/umefafgaraei