🔸 ما، هیأت، و هنجارشکنان امسال حضور بی‌حجاب‌ها و شل‌حجاب‌ها، و حتی زوج‌ها و تجمعات دختروپسر نامحرم، با پوشش‌ها و وضعیت‌های ناهنجار، در هیأت‌ها بسیار پرتعداد و پرتکرار بود. ✅ در این مسئله چند نکته وجود دارد. 🔹 سال‌های سال، روال بوده‌است، که خانم‌هایی که چندان حجاب درست و حسابی نداشته‌اند، برای حضور در مسجد یا هیأت و تکیه، چادر می‌پوشیده‌اند ولو نصفه‌ونیمه!، یا حداقل، پوشش خود را تا حدی درست می‌کرده‌اند. این که عده‌ای با این سر و وضع در مجالس اهل‌بیت حاضر می‌شوند، بیش از هر چیزی نشانه بی‌ادبی یا حداقل کم‌لطفی ایشان به اهل‌بیت است. سال‌های سال همه‌ی خانم‌های غیرمحجبه و غیر چادری، برای زیارت حرم شریف امام رضا علیه‌السلام، یا برخی از دیگر حرم‌های مطهر امام‌زادگان، چادر به سر کرده‌اند، و هیچ وقت هم احساس فشار و محدودیت نداشته‌اند، و این دستورالعمل را نشانه‌ی توهین ندانسته‌اند. این خود ما هستیم که با رفتارهای خود، این را به ایشان القا می‌کنیم. 🔹 بعضی از ما غش و ضعف می‌رویم که فلان دختر و پسر کذایی هم در هیأت امام حسین حاضر شده‌اند، و دارند به راه راست هدایت می‌شوند! و مواظب هستیم که کسی ناز‌ک‌تر از گل به ایشان نگوید! و همه باید قربان‌صدقه‌ی ایشان بروند! در حالی که وقتی کسی در حال انجام گناه است، دریافت او از معنویات، بسیار ناچیز است، و احتمال هدایت او بسیار اندک. البته روشن است که در اینجا ما در مورد استثناها صحبت نمی‌کنیم. 🔹 وقتی کسی با ظاهر نامناسب در مجلس اهل‌بیت یا اماکن مقدسه حاضر می‌شود، این بزرگ‌ترین ظلم در حق اوست که به او تذکر ندهیم، چون فرصت یک تجربه‌ی معنوی متفاوت را از او می‌گیریم، و به او اجازه می‌دهیم که با همان حالت معصیت و در هاله‌ای از گناه وارد آن فضای معنوی شود، و نتواند حتی برای چندساعت یا چنددقیقه، زندگی مکتبی و معنوی، و بدون گناه را تجربه کند، و در فضای حاکم بر آن محفل، در منظومه‌ی معنویت فضا و انسان‌های معنوی قرار گیرد، و طعم این هم‌افزایی معنوی را بچشد. که اگر این طعم را بچشد، شاید به دهان‌ش مزه کند و برای تکرار آن تجربه اقدام کند! ما ظلم بزرگی به او می‌کنیم که این فرصت را از او می‌گیریم. 🔹 بعضی هنجارشکنان، روی رفتارهای حمایت‌گرانه‌ی مذهبی‌ها حساب باز کرده‌اند، و برای همین به خودشان اجازه می‌دهند با وضعیت نامناسب در محافل و مجالس مذهبی وارد شوند. خصوصاً بعضی افراد مغرض و اجیرشده، به چشم یک بازی برد-برد به این فضا نگاه می‌کنند. اگر تذکری دریافت نکنند، هنجارشکنی و بی‌حرمتی به مجالس اهل‌بیت را عادی‌سازی کرده‌اند، اگر هم تذکری دریافت کنند، جوری فضاسازی و مظلوم‌نمایی می‌کنند، تا بعضی از مذهبی‌ها در حمایت از ایشان، متعرض تذکردهنده بشوند، و بین مذهبی‌ها درگیری و انشقاق ایجاد شود، و تذکردهنده در منگنه‌ی برچسب تحجر و افراطی‌گری قرار گیرد. جریان مذهبی صورتی و روشنفکرنما، بزرگ‌ترین تکیه‌گاه و اهرم پیش‌روی جریان هرزه و هنجارشکن در کشور است. غلامرضا گل‌صفتان @valaadiyat