هدایت شده از گرا_ Gera
♦️برداشتی راهبردی از تاریخ اسلام: 🔸مقایسه یک نمونه از دیدگاه و باور امام علی(ع) ، با چرچیل نخست وزیر سابق انگلیس: ▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️ 🌀چرچيل در مورد جنگ بين الملل دوم کتابی نوشته ، روزنامه‏هاى ايران هم آن زمان منتشر ‏كردند و من (استاد مطهری) مقدارى از آن را خواندم، وقتى كه حمله متفقين به ايران را نقل مى‏كند مى‏گويد: «اگر چه ما با ايرانيها پيمان بسته بوديم، قرار داد داشتيم و طبق قرارداد نبايد چنين كارى مى‏كرديم‏». 🔹چرچیل به خودش جواب مى‏دهد، مى‏گويد: « ولى معيار پيمان و وفاى به پيمان،در مقياس كوچك درست است، دو نفر وقتى با همديگر قول و قرار مى‏گذارند درست است، اما در سياست، وقتى كه پاى منافع يك ملت در ميان مى‏آيد، اين حرف ها ديگر موهوم است. من نمى‏توانستم از منافع بريتانياى كبير به عنوان اين كه اين كار ضد اخلاق است چشم بپوشم به این دلیل كه ما با يك كشور ديگر پيمان بسته‏ايم و نقض پيمان بر خلاف اصول انسانيت است. اين حرف ها اساسا در مقياس هاى كلى و در شعاع هاى خيلى وسيع درست نيست‏». 🌀استاد مطهری: اين همان اصل خيانت است، اصلى كه معاويه در سياستش مطلقا از آن پيروى مى‏كرد. آنچه كه على عليه السلام را از سياستمداران ديگر جهان، متمايز مى‏كند اين است كه او از اصل غدر و خيانت در روش پيروى نمى‏كند گر چه به قيمت اين كه آنچه دارد (حتى خلافت) از دستش برود، 🔹چون مى‏گويد اساسا من پاسدار اين اصولم، آن وقت چطور ممكن است كه من اين ها را فداى خلافت كنم؟! به مالك اشتر مى‏گويد: مالك! با هر كسى پيمان بستى گرچه با كافر در حال جنگ، مبادا پيمانت را نقض كنى. مادامى كه آنها سر پيمان خودشان هستند، تو نيز باش. البته وقتى آنها نقض كردند ديگر پيمانى وجود ندارد. براى اينكه اصلا زندگى بشر بر اساس اينهاست، اگر اين ها شكسته شود و محترم شناخته نشود ديگر چيزى باقى نمى‏ماند (1) 💠(قرآن هم مى‏گويد: فما استقاموا لكم فاستقيموا لهم (2). در مورد مشركين می گوید: مادامى كه آنها به عهد خود وفادارند،شما هم وفادار باشيد و آن را نشكنيد. اما اگر آنها شكستند، شما نيز بشكنيد). 🔰منبع: کتاب سیری در سیره نبوی استاد مطهری- بخش نسبیت اخلاق