♦️برداشتی راهبردی از تاریخ اسلام:
🔸مقایسه یک نمونه از دیدگاه و باور امام علی(ع) ، با چرچیل نخست وزیر سابق انگلیس:
▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️
🌀چرچيل در مورد جنگ بين الملل دوم کتابی نوشته ، روزنامههاى ايران هم آن زمان منتشر كردند و من (استاد مطهری) مقدارى از آن را خواندم، وقتى كه حمله متفقين به ايران را نقل مىكند مىگويد: «اگر چه ما با ايرانيها پيمان بسته بوديم، قرار داد داشتيم و طبق قرارداد نبايد چنين كارى مىكرديم».
🔹چرچیل به خودش جواب مىدهد، مىگويد: « ولى معيار پيمان و وفاى به پيمان،در مقياس كوچك درست است، دو نفر وقتى با همديگر قول و قرار مىگذارند درست است، اما در سياست، وقتى كه پاى منافع يك ملت در ميان مىآيد، اين حرف ها ديگر موهوم است. من نمىتوانستم از منافع بريتانياى كبير به عنوان اين كه اين كار ضد اخلاق است چشم بپوشم به این دلیل كه ما با يك كشور ديگر پيمان بستهايم و نقض پيمان بر خلاف اصول انسانيت است. اين حرف ها اساسا در مقياس هاى كلى و در شعاع هاى خيلى وسيع درست نيست».
🌀استاد مطهری: اين همان اصل خيانت است، اصلى كه معاويه در سياستش مطلقا از آن پيروى مىكرد. آنچه كه على عليه السلام را از سياستمداران ديگر جهان، متمايز مىكند اين است كه او از اصل غدر و خيانت در روش پيروى نمىكند گر چه به قيمت اين كه آنچه دارد (حتى خلافت) از دستش برود،
🔹چون مىگويد اساسا من پاسدار اين اصولم، آن وقت چطور ممكن است كه من اين ها را فداى خلافت كنم؟!
به مالك اشتر مىگويد: مالك! با هر كسى پيمان بستى گرچه با كافر در حال جنگ، مبادا پيمانت را نقض كنى. مادامى كه آنها سر پيمان خودشان هستند، تو نيز باش. البته وقتى آنها نقض كردند ديگر پيمانى وجود ندارد. براى اينكه اصلا زندگى بشر بر اساس اينهاست، اگر اين ها شكسته شود و محترم شناخته نشود ديگر چيزى باقى نمىماند (1)
💠(قرآن هم مىگويد: فما استقاموا لكم فاستقيموا لهم (2). در مورد مشركين می گوید: مادامى كه آنها به عهد خود وفادارند،شما هم وفادار باشيد و آن را نشكنيد. اما اگر آنها شكستند، شما نيز بشكنيد).
🔰منبع: کتاب سیری در سیره نبوی استاد مطهری- بخش نسبیت اخلاق