مبانی عقلی شریعت توحیدی- ۳۰
🌿🌿🌺🌿🌿
۱-اینکه به دلایل عقلی و قطعی، بایستی شریعت توحیدی را دقیق و کامل اجرا کنیم،بدین جهت است که شریعت -در این عالم- کاملاً آگاهانه برنامه ریزی کرده است. تعبّد داشتن و تبعیت از شریعت خداوند، کاملاً عقلی است؛ولی لازمهء تعبد، ناآگاهی نیست .تعبد یعنی اینکه چون شما علوم لازم را تحصیل نکرده ای، از کسی که این علوم را داراست، دریافت کن و به آن عمل کن.
🌿🌿🌺🌿🌿
۲- اگر کسی بگوید که چون خودم شخصاً نرفته ام ببینم که حقیقت چیست، پس به شریعت عمل نمیکنم، حرفی است کاملاً ضدعقل و بیخردانه. اگر چنین است و این شیوه، درست است پس چرا کارهایت را- که خودت دربارهء آنها تخصص و تجربه واطلاعی نداری- می دهی دست نقاش، نجار، تعمیرکار، پزشک، مهندس و غیره ؟ اگر خودت اینها را بلد نیستی، عقل حکم میکند که حتماً باید از کسی کمک بخواهی که بلد است. لذا شما کار خود را به او میسپاری.
🌿🌿🌺🌿🌿
۳-من و شما اگر بخواهیم شخصاً وقت بگذاریم و دربارهء همه نیازهایمان-به شخصه- تحصیل علم کنیم، عمرمان تمام میشود و به هیچ چیزی هم نمی رسیم. لذا از افراد آگاه و دانا، راه و چاه را میپرسیم. شریعت توحیدی که برای ما آمده، می خواهد به ما بگوید که در این عالم، «با آگاهی دریافتی از خداوند رحیم»،این کارها را انجام بده. خداوند لطف کرده واز همان اول که آمدیم، همه شیوه نامه ها را جلوی ما گذاشته و گفته که برخی رفتارها و خصلتها برای شما خوب است، و برخی امور هم برای شما زیان آور و فاسدکنندهء زندگی و روح و روانِ شماست. برخی کارها را باید انجام داد و برخی را هم بایستی ترک کرد.
🌿🌿🌺🌿🌿
مجموعه فایلهای کوثر- ۳۶۰
@kowsar_fatemi1