سوره طه
در این سوره خداوند متعال متذکر می شوند که هر مقدار که متوجه خود باشید متوجه من هستید و هر مقدار متوجه من باشید من هم متوجه شما هستم. اگر خود را رها کنید و مشغول دیگران شوید من به شما کاری ندارم و اگر معترض باشی می گویم که تو هم مرا رها کردی.
سوره اشاره به این امر دارد که ذکر خداوند متعال یعنی اینکه اگر متوجه خود باشیم خدا هم متوجه ماست.
حدیث داریم که اگر می خواهی بدانی چه مقام و جایگاهی نزد خداوند متعال داری ببین خداوند چه جایگاهی نزد تو دارد. چه نمره ای به او می دهی ؟ همان مقدار هم متقابلا تو نزد خدا جایگاه داری.
از ایات ۱۲۰ به بعد قصه حضرت آدم و حوا علیهماالسلام شروع می شود .
خداوند متعال به آدم و حوا امر کرده که در بهشت باشند و از آن درخت ممنوعه تناول نکنند.
طه
فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ قَالَ يَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَىٰ شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْكٍ لَّا يَبْلَىٰ
ﭘﺲ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻛﺮﺩ ، ﮔﻔﺖ : ﺍﻱ ﺁﺩم ! ﺁﻳﺎ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺭﺧﺖ ﺟﺎﻭﺩﺍﻥ ﻭ ﺳﻠﻄﻨﺘﻲ ﻛﻪ ﻛﻬﻨﻪ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ ، ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻛﻨﻢ ؟(١٢٠)
شیطان آدم و حوا را وسوسه می کند وعده "ملک لایبلی" که ابدا از بین نمی رود و "شجره خلد" را می دهد.
عزیزان من بسیار بسیار پیش آمده در سطح زندگی می دانستیم و ندای درونی هم به ما گفته وظیفه ما در آن مقام سکوت کردن است ، مثلا این آقا از راه آمده و در موقعیت اجتماعی فشار زیادی را متحمل می شود و حالا در منزل دو بار پرخاش می کند ، ما رفتار او را بدون علت می پنداریم در حالی که ناشی از فشارهای وارده بر اوست، این فریادهای او که پاسخ ندارد. "فوسوس" شیطان می گوید جواب او را بده . جواب او را می دهیم :
طه
فَأَكَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَعَصَىٰ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَىٰ
ﭘﺲ ﻫﺮ ﺩﻭ [ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﺷﻴﻄﺎﻥ ] ﺍﺯ ﻣﻴﻮﻩ ﺁﻥ [ ﺩﺭﺧﺖ ] ﺧﻮﺭﺩﻧﺪ ، ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺷﺮﻣﮕﺎﻫﺸﺎﻥ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﺪﻳﺪﺍﺭ ﺷﺪ ﻭ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﭼﺴﺒﺎﻧﺪﻥ ﺑﺮﮒ ﻫﺎﻱ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﺮ [ ﺷﺮﻣﮕﺎﻩ ] ﺧﻮﺩ ﻛﺮﺩﻧﺪ . ﻭ ﺁﺩم ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺭﺍ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﻲ ﻛﺮﺩ ﻭ [ ﺍﺯ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﻟﻘﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ] ﻧﺎﻛﺎم ﻣﺎﻧﺪ .(١٢١)
در واقع این گمراهی همان گمراهیهای ما در سطح زندگی است. این موبایلها در دست فرزندان وسوسه است که میخواهی شجره خلد به تو بدهم ؟ از هر جوانی علت توجهش به موبایل را بپرسی توجیه دارد که مثلا راههای درآمدزایی فراوانی در آن هست که در واقع این توجیهات پوچ هست.
طه
ثُمَّ اجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَتَابَ عَلَيْهِ وَهَدَىٰ
ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ ﻭ ﺗﻮﺑﻪ ﺍﺵ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻛﺮﺩ .(١٢٢)
قَالَ اهْبِطَا مِنْهَا جَمِيعًا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم مِّنِّي هُدًى فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلَا يَضِلُّ وَلَا يَشْقَىٰ
[ ﺧﺪﺍ ] ﮔﻔﺖ : ﻫﺮ ﺩﻭ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺑﻬﺸﺖ [ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺯﻣﻴﻦ ]ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻳﻴﺪ ﻛﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺩﺷﻤﻦ ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻳﮕﺮﻧﺪ ، ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﻣﻦ ﻫﺪﺍﻳﺘﻲ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺳﻴﺪ ، ﻫﺮ ﻛﺲ ﺍﺯ ﻫﺪﺍﻳﺘﻢ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻨﺪ ، ﻧﻪ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻧﻪ ﺑﻪ ﻣﺸﻘﺖ ﻭ ﺭﻧﺞ ﻣﻰ ﺍﻓﺘﺪ .(١٢٣)
جمیعا:یعنی نسلهای آینده تا قیامت
"بعضکم لبعض عدو" آدم و حوا وارد زمین شدند و همین خصلت را در اولین کلمه خداوند به انها فرمود . یعنی خصلت آدمی این است که در هر جا قرار بگیرد نسبت به دیگری عداوتی برایش پیش می اید . تمام دختر و پسرهایی که با هم قبل از ازدواج رابطه دوستی دارند و به خانواده ها فشار وارد می کنند برای ازدواج ، به محض ورود به زندگی مشترک از همجدا می شوند. (علیرغم عشق فراوانی که داشتند ، چرا به علت همین عداوت)
ما اینچنین خلق شده ایم که هر فرد نسبت به دیگری شعاعی از عداوت داشته باشد.حتی مادر و دختر هم اینگونه اند. مادر و دختری که عاشقانه کنار هم هستند ، اگر دختر مادرش را اذیت نکند مادر او را شوهر نمی دهد.(البته هم دختر و هم پسر وقتی که مانند میوه درخت رسیدند موقع چیدنشان فرا می رسد )