همانطور که می بینیم، ۷ بندر از ۱۰ بندر شلوغ جهان در چین است که نقش مرکزی آن را در تولید و تجارت جهانی نشان می دهد. از سال ۲۰۰۹، این کشور بزرگترین صادرکننده کالا در جهان است. توسعه و نوسازی شبکه بندری چین برای طرح کمربند و جاده (BRI) بسیار مهم است. به عنوان یک استراتژی توسعه زیرساخت جهانی که توسط چین در سال ۲۰۱۳ به تصویب رسید، BRI با هدف گسترش ارتباطات و تجارت بین آسیا، اروپا و آفریقا از طریق ایجاد شبکه‌های گسترده راه‌آهن، خطوط لوله انرژی، بزرگراه‌ها و مسیرهای کشتیرانی است. بندر سنگاپور که دومین بندر بزرگ جهان است، در سال ۲۰۲۳، ۳۹ میلیون TEU را ثبت کرد. هر سال، ۱۳۰,۰۰۰ کشتی وارد این بندر می شوند که به ۶۰۰ بندر در بیش از ۱۲۰ کشور در سراسر جهان متصل است. ۱۰۰۰ کشتی در هر زمان معین در روز در این بندر مستقر هستند. فراتر از آسیا، بندر روتردام در هلند، که یکی از مهمترین بنادر اروپا است، تاریخچه ای طولانی دارد که به قرن ۱۵ میلادی بازمی گردد. این بندر حدود ۴۰ کیلومتر طول و ۱۰ کیلومتر عرض دارد. در سالهای اخیر، بندر روتردام با همکاری چندین شریک، پروژه هایی را برای کشتیرانی خودکار آغاز کرده است. این پروژه ها شامل استفاده از دوربین ها و حسگرها برای کنترل از راه دور کشتی ها می شود، به طوری که این تجهیزات به عنوان چشم و گوش کشتیها عمل می کنند.