چالشهای دورکاری و راهنمای مدیریت کارکنان در زمان
بهدلیل شرایطی که شیوع ویروس کرونا ایجاب کرده است، خیلی از شرکتها از کارمندانشان خواستهاند که بهصورت دورکاری به فعالیت خود ادامه دهند. شاید دورکاری برای عدهای از افراد چیز تازهای نباشد، اما سیاستهای مقابله با شیوع ویروس کرونا در خیلی از کشورها باعث شده که خیلی از مدیران و کارمندان برای اولین بار دفترهایشان را ترک کرده و از خانه کار کنند. در این مقاله قصد داریم با چالشهای دورکاری و مشکلاتی آشنا شویم که مدیران و کارمندان دورکار با آنها مواجه هستند و پیشنهادهایی نیز برای مقابله با چالشهای مدیریت کارکنان در زمان دورکاری مطرح کنیم.
دورکاری چه مزایایی برای کارفرمایان دارد؟
چطور عملکرد کارمندهای دورکار را بالا بریم
اگرچه همیشه بهتر است سیاستهای کاری ازپیش برنامه ریزی و شفافسازی شوند، در چنین مواقع بحرانی ممکن است این مقدار از آمادگی در دسترس نباشد. خوشبختانه، مدیران میتوانند با برداشتن گامهایی که پژوهشهای پیشین اثربخش بودنشان را ثابت کردهاند، بهراحتی بهره وری کارمندان دورکار را افزایش دهند، حتی وقتی زمان کمی برای آمادگی وجود دارد.
چالشهای رایج دورکاری
در ابتدا، مدیران باید عوامل ایجاد دشواری در دورکاری را بهخوبی درک کنند؛ در غیر این صورت، کارمندانی که تا پیش از این بازدهی بالایی داشتهاند ممکن است در زمان دورکاری و درصورت نبود برنامه ریزی و آموزش مناسب، تعهد کاری و عملکردشان تحلیل برود. چالشهایی که در دورکاری وجود دارند شامل موارد زیر هستند:
۱. نبود نظارت رودررو
هم مدیران و هم کارمندان اغلب نگران نبود نظارت رودررو هستند. سرپرستان معمولا نگران این هستند که کارمندان به اندازهای که باید کار نکنند یا کارآیی و بهرهوری آنها کاهش پیدا کند. (البته، پژوهشها، دستکم درمورد بعضی از مشاغل، عکس این موضوع را ثابت کردهاند). از طرف دیگر، خیلی از کارمندان از کاهش دسترسی به منابع و ارتباطات مدیریتی شکایت میکنند. در بعضی موارد، کارمندان حس میکنند که مدیران دورکار نیازهای آنها را نمیشناسند و درنتیجه نمیتوانند در انجام کارها به آنها کمک کرده یا از آنها پشتیبانی کنند.
۲. نبود دسترسی به اطلاعات
کارمندانی که بهتازگی دورکار شدهاند معمولا از زمان اضافیای که باید برای جابهجایی اطلاعات بین همکارانشان صرف کنند متعجب میشوند. حتی پاسخدادن به سؤالی که بهنظر ساده میرسد، میتواند برای کارمندی که در خانه کار میکند تبدیل به مانعی بزرگ شود.
این پدیده میتواند از حوزه کاری هم فراتر رفته و تبدیل به چالش بینفردی در بین همکاران دورکار شود. پژوهشها نشان دادهاند که نبود «دانش مشترک» میان کارمندان دورکار باعث میشود در شرایط دشوار کمتر به یکدیگر اعتماد کنند. مثلا میدانید که همکارتان شرایط سختی را دارد پشت سر میگذارد. در چنین وضعیتی، اگر ایمیلی با لحنی تند از او دریافت کنید، آن را به حساب استرس میگذارید. بااینحال، اگر چنین ایمیلی را از همکار دورکارتان دریافت کنید، به احتمال زیاد ناراحت خواهید شد یا دستکم تصور خواهید کرد که همکارتان بهشکل حرفهای عمل نمیکند؛ زیرا نمیتوانید موقعیت فعلی او را درک کنید.
۳. انزوای اجتماعی

تنهایی و نبود روابط اجتماعی در محل کار، یکی از رایجترین شکایتهایی است که کارمندان دورکار دارند. تصور میشود که افراد برونگرا، بهویژه اگر با افراد خارج از محیط کار خود روابط زیادی نداشته باشند، در کوتاهمدت بیشتر از این موقعیت رنج ببرند. بااینحال، انزوای اجتماعی در طولانیمدت روی همه کارمندان اثر میگذارد و باعث میشود احساس «تعلق» کمتری به سازمانشان داشته باشند و حتی ممکن است بیشتر به ترک شغل تمایل پیدا کنند.
حتما بخوانید:ایجاد ارتباط در محیط کار با چند اقدام سازنده
۴. حواسپرتی در خانه

گاهی در تصاویری که از کارمندان دورکار نشان میدهند، آنها را در حالی میبینیم که فرزندشان را در آغوش کشیدهاند و مشغول تایپ با لپتاپ هستند یا روی کاناپه یا کف اتاق پذیرایی لم دادهاند. درواقع، این تصویر خیلی بدی از کار مفید مجازی است. معمولا ما کارفرمایان را تشویق میکنیم تا قبل از اینکه به کارمندان اجازه دورکاری بدهند، مطمئن شوند کارمندان دورکارشان هم محل کار و هم سیستم نگهداری مناسب از فرزندانشان را دارند؛ ولی، در مواقعی که تصمیم به دورکاری ناگهان و بدون برنامهریزی قبلی اتفاق میافتد، احتمال اینکه کارمندان درگیر محل کار نامناسب یادر شرایطی مانند شرایط فعلی که مدارس و مهدهای کودک بسته اند.شوند زیاد است .
@women92