🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠 (عجل الله تعالی فرجه الشریف) 💠 🌸 # آيا درست است كه عجّل اللَّه تعالى فرجه الشّريف براى اجازه مستحبى داد؟!. 🌸 بلى، زيرا مى دانيم كه اداى يك عمل واجب، هزاران مرتبه از عمل مستحبّى مهم تر است؛ چون به جا نياوردن واجبات مسؤوليت شرعى دارد و در ذمّه فرد مى ماند، اما انجام ندادن مستحب هيچ گونه مسؤوليت و گناه شرعى ندارد. در زمان «قائم» كره زمين يكپارچه كشور واحد اسلامى خواهد بود و مسلمان‌ها موظف به انجام مناسك حج، بدون تشريفات گذرنامه و گمرك و غيره خواهند شد؛ در نتيجه محلّ طواف هر چه هم توسعه يابد، مقام ابراهيم از وسط برداشته شده و به محلّ اصلى (به بيت) چسبيده شود، باز هم جا تنگ و ظرفيت آن همه جمعيت حجاج را نخواهد داشت، پس اگر بنا باشد آنهائى كه با انجام اعمال مستحبى مطاف را اشغال كنند، واجبى‌ها از بجا آوردن اعمال واجب، ناتوان مانده و موفق نخواهند شد، در اين صورت ضرورت ايجاب خواهد كرد آن حضرت مستحبى هارا از اشغال جاى واجبى ها، منع نمايد. به اين جهت از دستورهاى اوليه «قائم عليه السلام» آن مى باشد، كسانى كه عمل واجب را به پايان رسانيده اند، محل را به نفع آن هايى كه عمل واجب را تمام نكرده اند، ترك نمايند و با مستحبات جا را اشغال نكنند تا مسلمان هاى ديگر به اعمال واجب خود برسند. امام صادق عليه السلام فرمود: «أوّل ما يظهر القائم عليه السلام من العدل (من الغد) أن ينادى مناديه أن يسلم صاحب النافلة لصاحب الفريضة الحجر الأسود والطواف (وللطّواف) ؛ [۱] اوّلين قانون عدل كه از فرداى روز ظهور اعلام مى شود، اين است كه صاحبان اعمال مستحبّى در حج، حجرالاسود و محلّ طواف را به صاحبان اعمال واجب واگذارند و مزاحم آن‌ها نشوند. » ---------- 📚منابع: [۱]: كافى: ۴/ ۴۲۷؛ من لا يحضره الفقيه: ۱/ ۱۶۱؛ معجم أحاديث الإمام المهدى: ۴/ ۶۴ ح ۱۱۳۷، بحارالأنوار: ۵۲/ ۳۷۴ ب ۲۷ ح ۱۶۹. بيان الأئمّة: ۳/ ۲۰۳ از العوالم؛ الزام النّاصب: ص ۲۲۳. ~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 .💫 @ya_amiralmomenin110 💫