مردن عایشه 🍂
در آخر ماه ذیحجة الحرام به سال ۵۸ هجری قمری عایشه دختر ابوبکر به دست معاویة بن ابوسفیان کشته شد و به درک واصل شد. [۱]
ابناء عامه به جهت فضیلت تراشی برای عایشه اظهار داشته اند که وی در هنگام ازدواج با پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم: ۱. باکره بوده و ۲. در سن نه سالگی بوده است.
- اما باکره بودن: طبق گزارش «الطبقات الکبری» - کتاب مهم تاریخی اهل سنت - عایشه به هنگام ازدواج با پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بیوه بوده است، چنانکه نقل میکند:
«عن عبد الله بن أبی ملکیة قال خطب رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم عائشة بنت أبی بکر فقال إنی کنت أعطیتها مطعما لابنه جبیر فدعنی حتى أسلها منهم فاستسلها منهم فطلقها فتزوجها رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم». [۲] یعنی: «عبد الله بن أبی ملیکه میگوید: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از عایشه دختر ابوبکر خواستگاری کرد، ابوبکر گفت: من عایشه را به جبیر بن مطعم داده ام، به من اجازه دهید تا آنها را جدا کنم، لذا طلاقش را گرفت، سپس رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم با او ازدواج کرد».
بر اساس این گزارش عایشه پیش از این شوهر داشته و وقتی که با پیامبر ازدواج کرده، بیوه بوده است نه دختر باکره و آنچه حقیقت به نظر میرسد این است که عایشه قبلاً شوهر داشته و آن شوهر او را طلاق داده و کسی نبوده با او ازدواج کند و پیامبر به جهت جلب خشنودی قبیله بنی تیم با عایشه ازدواج نمود و این سبب شد از دشمنی قبیله بنی تیم کاسته شود.
لذا برخی بر این باورند که عایشه همسر جبیر بن مطعم بوده و حاصل این ازدواج پسری به نام عبدالله بودهاست و علت طلاق را اینچنین بیان کرده اند که ناسازگاری بین عایشه و جبیر بوده و برخی دیگر نیز اظهار داشته اند نگرانی مطعم و همسرش از مسلمان شدن پسرشان، دلیل این جدایی بوده است. [۳]
نکته ای در روایت هست که باید به آن توجه شود که میگوید: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم عایشه را خواستگاری کردند و ابوبکر گفت: او را به جبیر بن مطعم داده ام، اجازه دهید طلاق او را بگیرم و رفت و طلاقش را گرفت و پیامبر با عایشه ازدواج کردند، در پاسخ ممکن است گفته شود که خواستگاری حضرت از دو حال خارج نیست، یا ایشان اطلاع نداشتند که عایشه در عقد جبیر است یا میدانستند. اگر نمی دانستند نقص بر ایشان وارد است و اگر میدانستند چگونه ایشان راضی میشوند تا همسر کسی
طلاق بگیرد و با ایشان ازدواج کند؟!! در این زمینه دانشمند نامی شیعه، سید جعفر مرتضی عاملی در کتاب گرانسنگ «الصحیح من سیرة النبی الأعظم صلی الله علیه و آله و سلم» تحقیقات ارزشمندی انجام داده و ثابت کرده است که اصلاً حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم، عایشه را از ابوبکر خواستگاری نکرده اند، بلکه خود ابوبکر به خاطر منافعی سعی داشت بعد از حضرت خدیجه علیها السلام دخترش عایشه را به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تزویج نماید، و وقتی حضرت دیدند ابوبکر طلاق عایشه را گرفته است به این ازدواج راضی شدند. ناگفته نماند که قبیله و خانواده جبیر بن مطعم وصلت با همدیگر را هیچ کدام نمی پسندیدند. ایشان همچنین ثابت میکند که عایشه از جبیر بن مطعم دارای فرزندی به نام عبدالله بود و عبدالله فرزند خود عایشه بود، نه فرزند زبیر شوهر اسماء (خواهر عایشه) زیرا پیامبر در جواب عایشه که گفت یا رسول الله کنیه ای برای من قرار بده، فرمودند: «فاکتنی بابنک عبدالله» یعنی: «کنیه داشته باش به اسم فرزندت عبدالله». [۱]
پس عایشه بیوه بوده و کنیه «ام عبدالله» داشته، بدین جهت دوستداران عایشه برای پنهان کردن بیوه بودن عایشه و فرزند دار بودنش از جبیر، گفته اند به جهت محبت شدید عایشه به عبدالله بن زبیر به او کنیه «ام عبدالله» داده اند.
و اما فضیلت تراشی در مورد سن عایشه که اظهار داشته اند شش الی نه ساله بوده، مخالف با واقع است، چنانکه سن عایشه توسط عالم بزرگوار، علامه سید جعفر مرتضی عاملی در رسالۀ مجزا به نام «کتاب حدیث الإفک» و همچنین در کتاب «الصحیح من سیرة النبی الأعظم صلی الله علیه و آله و سلم» بررسی شده و ایشان به این نتیجه رسیده است که عایشه در وقت ازدواج حدود بیست سال سن داشته است. [۲]
عایشه فقط شش سال با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم همسری نمود و در این مدت قلیل با آن حضرت رفتار نامناسبی داشت و حضرتش را همراه با حفصه، دختر عمر بن الخطاب، آزار میدادند که در مذمتشان سورۀ تحریم نازل شد. [۳] او با حضرت فاطمه زهرا علیها السلام و دیگر همسران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم رفتارهای زشت و کینه توزانه ای داشت، وقتی حضرت زهرا علیها السلام به شهادت رسید همسران رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم برای سرسلامتی امیرالمؤمنین علیه السلام آمدند جز ع