«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
تفسیرِ «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
(21)
🔸تفسیر روایی🔸
فضیلت
آغاز شدن كتاب هاى آسمانى با «بسم اللّه»
بی تردید همه كتاب هاى آسمانى ، با نام خدا آغاز شده اند ؛ ولى آيا جمله «بسم اللّه » در آغاز كتاب هاى آسمانى ، با پسوند «الرحمن الرحيم» بوده يا نه؟ در اين باره ، دو دسته حديث ، نقل شده است :
دسته اوّل:احاديثى كه تصريح مى كنند همه كتاب هاى آسمانى ، با جمله «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» شروع شده اند.
مانند این حدیث از امام صادق علیه السلام:
الصّادق (علیه السلام)- مَا نَزَلَ کِتَابٌ مِنَ السَّمَاءِ إِلَّا أَوَّلُهُ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ؛[1]
امام صادق (علیه السلام): کتابی از آسمان نازل نگردیده مگر اینکه در ابتدای آن، بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ است.
[1]تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۱۸ وسایل الشیعه ، ج۶، ص۶۰
دسته دوم:احاديثى كه تصريح مى كنند آيه «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» ، قبل از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ، بر هيچ پيامبرى جز سليمان عليه السلام ، نازل نشده است ؛[1]مانند اين حديث نقل شده از امام على عليه السلام :
إنَّ اللّهَ خَصَّ مُحَمَّدا صلى الله عليه و آله وَ شَرَّفَهُ بِها وَ لَم يُشرِك مَعَهُ فيها أحَدا مِن أنبِيائِهِ ما خَلا سُلَيمانَ عليه السلام ، فَإِنَّهُ أعطاهُ مِنها «بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ» ، يَحكى عَن بِلقيسَ حينَ قالَت : «أُلْقِىَ إِلَىَّ كِتَابٌ كَرِيمٌ إِنَّهُ مِنْ سُلَيْمَان وَإِنَّهُ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ»[2].[3]
خداوند ، «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» را به محمّد صلى الله عليه و آله اختصاص داد و او را به آن ، مفتخر ساخت و هيچ يك از پيامبرانش جز سليمان عليه السلام را در آن ، شريك او نكرد ؛ چرا كه به او نيز «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» را عطا كرد ، آن جا كه به نقل از بلقيس مى فرمايد : «نامه اى ارجمند به من رسيده است . آن نامه از سليمان است و [در] آن [آمده]است: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» .
از نظر دلالت مى توان ميان اين دو دسته ، بدين شكل جمع كرد كه امام عليه السلام فرموده باشد : «أوّل كلّ كتاب نُزِّل من السماء بسم اللّه ؛ آغاز هر كتابى كه از آسمان نازل شده ، بسم اللّه است» ؛ ولى راوى پنداشته كه مقصود امام ، آيه «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» است ؛ امّا با توجّه به تعدّد احاديث دسته اوّل ، بعيد به نظر مى رسد كه همه راويان ، مرتكب چنين اشتباهى شده باشند .
[1]الأمالى ، صدوق : ص ۲۴۱ ح ۲۵۵ ، التفسير المنسوب إلى الإمام العسكرى عليه السلام : ص ۵۹۱ ح ۳۵۳.
[2]نمل : آيه ۲۹ ـ ۳۰ .
[3]عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج ۱، ص ۳۰۱ ح ۶۰ ؛ الأمالى ، صدوق، ص ۲۴۰ ح ۲۵۵.
🔸🔸🔸🔸🔸
التماس دعا
یوسف شیخ