بنگاه‌هاي كوچك و متوسط،‌ اهرم تحول اقتصادي يكي از مهمترين راهكارهاي رشد اقتصادي، افزايش سرمايه‌گذاري است و به همين دليل تامین مالی مناسب و ارائه تسهیلات هدفمند به بنگاه‌هاي اقتصادي براي اين مهم بسيار حياتي است. در كشور ما بنگاه‌هاي كوچك و متوسط همچون شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ تحت‌تاثیر شرایط‌های تحریمی و فشارهای خارجی نيستند، بنابراين تقويت آن‌ها براي توسعه‌ي اقتصادي كشور، رونق توليد، افزايش اشتغال و ... اهميتي دوچندان دارد. ⏪ به عنوان مثال : • 85 درصد بنگاه‌های اقتصادي در کشور کوچک و متوسط هستند. • 79 درصد از کل اشتغال کشور (19.3 میلیون نفر از 24 میلیون شاغل کشور) را اين بنگاه‌ها تشكيل داده‌اند. اين درحالي است كه : • کمتر از 6 درصد از کل تسهیلات نظام بانکی کشور در اختیار صنایع کوچک و متوسط قرار مي‌گيرد. • سهم بنگاه‌های کوچک و متوسط از تسهیلات بانکی در کره‌جنوبی ۸۱ درصد، در چین ۶۵ درصد و حتي در ترکیه ۳۲ درصد است! ⏪بر اين اساس برخي از راه‌كارهاي مهم براي حل مسئله فوق عبارتند از : • افزایش دسترسی بنگاه‌های کوچک و متوسط به بازارهای سرمایه و عرضه سهام آن‌ها در بورس • تغییر تدریجی هدایت تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط از اعطای وام‌های کوتاه‌مدت به وام‌های بلندمدت (سررسید بیش از یک سال) • افزایش استفاده از طیف متنوعی از ابزارهای تامین مالی جایگزین مانند لیزینگ و فاکتورینگ (فاکتورینگ یک معامله‌‌ی مالی‌‌ست که در آن یک شرکت، حساب‌‌های دریافتنی خود را به یک شرکت مالی می‌‌فروشد. شرکت‌‌ها در صورتی فاکتورینگ را انتخاب می‌‌کنند که بخواهند زودتر از موعد اصلی به پول خود دست پیدا کنند.) • افزايش آگاهي‌هاي كارآفرينان و صاحبان مشاغل کوچک از طريق ابزارهای آنلاین مانند هوش مصنوعی براي حل مسائل مرتبط با تأمين مالي متناسب با نیازهای تجاری