💢
میراث دولت شهید رئیسی
🔹یکی از دستاوردهای مهم و سرنوشتساز دولت رئیسی عزیز در حوزه سیاست خارجی که ابعاد آن چندان برای افکار عمومی آشکار و تبیین نشده، کریدور راهبردی شمالـ جنوب است. دولت آیتالله رئیسی از ابتدای شروع به کار خود در چارچوب سیاست همسایگی و فعالسازی ظرفیتهای منطقهای، تمرکز ویژهای در جهت راهاندازی کریدور شمالـ جنوب داشته است. منافع این رخداد از حیث اقتصادی، سیاسی و امنیتی برای ایران فوقالعاده چشمگیر خواهد بود.
🔸واقعیت آن است که آینده ایران و نسلهای آینده در گرو نقشآفرینی ایران در کریدور شمالـ جنوب و به عبور آن از خاک کشورمان وابسته است. این مسیر اگر به نقطه نهایی برسد، سبب میشود راه ۱۷ هزار کیلومتری انتقال کالا از آسیای جنوب شرقی به اروپا به حدود ۷ هزار کیلومتر تقلیل یابد. دولت شهید رئیسی از ابتدای شکلگیری، با اراده جدی به سمت تکمیل این پروژه حرکت کرده است.
🔹کریدور شمالـ جنوب سه بخش اصلی دارد. بخش اول از روسیه، قزاقستان و ترکمنستان عبور کرده و سپس به ایران میرسد. این مسیر هماکنون آماده شده و به مرحله بهرهبرداری رسیده است. در یال شرقی کریدور شمالـ جنوب امکان انتقال ۱۵ میلیون تن کالا در سال وجود دارد. نکته اساسی در این زمینه آن است که تا پیش از تشکیل دولت شهید رئیسی عزیز، رقم ذکر شده صفر بود. البته رفع کاستیهای این پروژه که عبارت است از تکمیل راه آهن چابهارـ زاهدان و زاهدانـ بیرجند میتواند به افزایش ظرفیتهای شاخه شرقی کریدور بینجامد.
🔸بخش میانی کریدور شمالـ جنوب از سمت دریای خزر است، که نیازمند تقویت بنادر، جرثقیلهای بزرگ، اسکله و کشتیهای روـ رو است که ایران و روسیه در حال طراحی و اجرای برخی اقدامات هستند. بخش سوم کریدور شمالـ جنوب از روسیه و آذربایجان شروع شده و از سمت غرب وارد ایران میشود. در این بخش مشکل اساسی تکمیل پروژه ۱۶۲ کیلومتری راه آهن رشتـ آستاراست.
🔹در اردیبهشت ۱۴۰۲ در سفر رئیسجمهور شهید به مسکو، ایران و روسیه برای تکمیل گذرگاه ریلی شمالـ جنوب که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل میکند، توافقنامه احداث راه آهن رشتـ آستارا را امضا کردند. گذرگاه ریلی شمالـ جنوب یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا به شمار میرود که احداث و تکمیل آن از ۲۳ سال پیش در دستور کار بوده و در دولت آیتالله رئیسی با شتاب بیشتری برای فعالسازی این ظرفیت ریلی تلاش شده است. اگر این خط آهن ساخته شود، عملاً بین سنپترزبورگ و خلیجفارس ارتباط ریلی برقرار میشود. ایران و روسیه تصمیم گرفتهاند احداث این خط آهن از سال ۲۰۲۴ آغاز شود و تا سال ۲۰۲۷ به نتیجه برسد.
#شهید_جمهور
@yarankharazi14