[In reply to مجمع حضرت یاس کبود(س) -آموزش مداحي دكتر محمد فراهاني] 🔅بسمِ رَبِّ الحُسین عَلَیهِ اَلسَلام🔅 📚 🔍 🎙 📅 دوشنبه ۲۲ دی ماه ۹۹ 💠 مجمع یاس کبود 🖋۱- در مورد استفاده از زبان بدن توسط ذاکرین، باید تعادل رعایت شود یعنی مداح نه بیش از اندازه بدون حرکت باشد و نه با حرکات زیاد یا بی مورد جلب توجه منفی ایجاد نماید. ۲- مداح باید بطور واضح مطلبی که میخواند را به مستمع برساند چون مبهم خواندن هر کلمه ای باعث می شود مستمع مطلب و مفهوم را متوجه نشود. این مشکل باید برطرف شود مثلا اگر سیستم صوتی اشکال دارد مداح باید روش خواندن خود را به گونه‌ای تنظیم کند که این نقص سیستم صوتی را جبران کند. ۳- یکی از نکات مهم مجلس داری برقرار کردن ارتباط مثبت مداح با مستمع می باشد مثلاً در بین اشعاری که می خواند کلمه ای صحبت کند یا نظر خود را در رابطه‌ی با آن کلمه یا بیت، ابراز نماید. ۴- در نوحه خوانی باید توجه کرد جواب نوحه به گونه‌ای باشد که نیاز نباشد مستمع آنرا در پرده صوتی بالا ادا کند. ۵- اگر روضه حضرت زهرا سلام الله علیها خوانده شود نیازی نیست به کربلا گریز زده شود اگر هم خواستیم به کربلا گریز بزنیم به مصائب حضرت زینب سلام الله علیها اشاره گردد. ۶- درگریز زدن باید سنخیت "مشبه به" با "مشبه"رعایت گردد مثلاً نمی‌توان نور چادرحضرت زهرا سلام الله علیها را به سر مبارک اباعبدالله علیه السلام گریز زد. ۷- لحن و ملودی که انتخاب میشود باید متناسب با محتوا باشد یعنی اگر محتوا عاطفی است با لحن عاطفی خوانده شود و اگر مرثیه میخوانیم لحن نیز مناسب مرثیه باشد. ضمنا لحن عاطفی به هیچ عنوان نباید جهت بازکردن گره مرثیه بکار رود. ۸- اگر از کلمه که مستمع نسبت به آن حساس است استفاده شود ارتباط منفی با مستمع برقرار میشود و دیگر مستمع از ما تاثیر نمی گیرد. ۹- در مکمل خوانی در جایی که چند نفر مداح فیض داده اند و مستمعین خسته شده اند و نیز زمانی که اصطلاحا مجلس قفل شده است میتوان یک یا دو بیت را بدون ریتم بخوانیم. ۱۰- گریز در مکمل خوانی باید بسیار خلاصه و تک جمله ای باشد. ۱۱- اگر چند بیت در یک ملودی خوانده شود خواندن ما یکنواخت می شود برای رفع یکنواختی باید خواندن خود را مرصع کنیم مثلاً قبل از بیت یا بعد از بیت، یک کلمه یا جمله ای بگوییم یا بین دو مصراع خاطره ای راجع به اجرای آن مصراع در محافل دیگر و تاثیر پذیری مستمعین از آن را بیان کرد. ۱۲- از پریشان خوانی در مداحی باید اجتناب نمود. پریشان خوانی یعنی چند بیت از یک شعر و چند بیت از شعر دیگری خوانده شود. ۱۳- در بعضی از جلسات ممکن است آنچه را که می خواهیم بخوانیم مستمعین بلد باشند در اینجا نباید آن شعر را بخوانیم مگر اینکه حالت نوستالژیک داشته باشد و مخاطب ما خاطرات به یاد ماندنی از آن داشته باشند این را هم در صورتی میتوانیم بخوانیم که آن را به جا و به موقع اجرا نماییم مانند شعر بر مشامم میرسد هر لحظه بوی کربلا یا از حرم تا قتلگه زینب صدا میزد حسین. ۱۴- طنین سر باید تقویت شود کسانی که طنین سر ضعیفی دارند میتوانند سر خود را پایین بگیرند و چانه خود را نزدیک سینه بیاورند. با عرض معذرت از امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در زیر نمونه هایی از مصادیق روضه های سنگین ذکر می شود: خون چکان از سینه اش دنبال حیدر می دوید در سوخته خونه روی مادر افتاد ناموست رو زمین و یه بی غیرت بخنده دستی که سیلی زد به صورت زهرا به روی زینب خورد غروب عاشورا نانجیب یک ضربه زد اما حضرت دو تا سیلی خورد یکی از دست اون نامرد یکی هم از دیوار اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر اللهم وفقنا لما تحب و ترضی 💢 انتشار مطالب کانال با بلامانع است . ❇️ مجمع یاس کبود ↙️ T.me/yase133