بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
اگربسوی آنها متمایل میشدی، ولو به قدر ذرهای ما عذاب دوچندان را در حیات دنیا و دوچندان را بعد از مرگ به تو میچشاندیم و اگر این عذاب واقع میشد هیچ مفر و یاوری نمییافتی. پس معلوم میگردد عصمت انبیاء جنبه اضطرار و اجبار ندارد بلکه توأم با نوع خودآگاهی است که به اختیار و آزادی اراده انجام میگردد. یعنی ارتکاب گناه در آنها عقلاً محال نیست بلکه بخاطر ایمان خاصی که دارند اصلاً وجود خارجی پیدا نمیکند. اما اینکه فرمود عذاب دوچندان، برای اینست که انسان هر قدر مقامش از نظر علم و ایمان بالاتر رود، هم اعمال نیکش با ارزشتر و با ثوابتر خواهد بود و هم گناهش زشتتر و عذابش بیشتر خواهد بود یعنی خدا گناهان افراد را به یک چشم نمیبیند بلکه با علم و ایمان افراد مقایسه و سپس حکم میکند.
اسراء آیه ۷۵
شنبه۱۴۰۲/۱۱/۲۸