#نکاتی_درباره_سوره_عبس_نکته_۱
علیبنإبراهیم (رحمة الله علیه)- نَزَلَتْ فِی عُثْمَانَ وَ ابْنِ أُمِّ مَکْتُومٍ، وَ کَانَ ابْنُ أُمِّ مَکْتُومٍ مُؤَذِّنَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ کَانَ أَعْمَی، وَ جَاءَ إِلَی رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ عِنْدَهُ أَصْحَابُهُ وَ عُثْمَانُ عِنْدَهُ، فَقَدَّمَهُ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) عَلَی عُثْمَانَ، فَعَبَسَ عُثْمَانُ وَجْهَهُ وَ تَوَلَّی عَنْهُ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ: عَبَسَ وَ تَوَلَّی یَعْنِی عُثْمَانَ.
✨علیبنابراهیم (رحمة الله علیه)- در خصوص عثمان و ابن اُمّ مَکْتُوم نازل شد. ابنامّ مَکْتوم، مؤذّن رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بود و نابینا بود. یاران رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نزد ایشان بودند و عثمان نیز در آنجا بود که ابنامّ مکتوم وارد شد و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) وی را بر عثمان مقدّم کرد. پس عثمان ترشروییکرد و روی برتافت. پس خداوند عزّوجلّ این آیات را نازل کرد: عَبَسَ وَتَوَلَّی؛ منظور عثمان است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۳۷۲، بحارالأنوار، ج۳۰، ص۱۷۴/ بحارالأنوار، ج۱۷، ص۸۵/ نورالثقلین/ البرهان؛ «یعنی عثمان» محذوف/ القمی، ج۲، ص۴۰۴؛ «عثکن» بدل «عثمان»
@yazahramadad135