حکمرانی مردم | دانشگاه‌ یزد
جلسه‌ی اول: دو گانه‌ی صحیح در نبرد کربلا
| امامتِ امت در جبهه حق 💠 جلسه اول: دوگانه صحیح در نبرد کربلا یکی از نکات مهمی که واقعه کربلا را یک واقعه هویت‌ساز قرار داده، تصویر دقیقی است که عرصه نبرد کربلا از جبهه‌های درگیری نشان می‌دهد. 🔻 صحنه درگیری در واقعه کربلا، صحنه درگیری بین مسلمانان و غیر مسلمانان نیست! 🔻 صحنه درگیری در واقعه کربلا، صحنه درگیری بین نمازخوان متدین و غیر نمازخوان و غیر متدین نیست! (البته تدین با آن تصویری که ما از تدین داریم) 🔻 صحنه درگیری در واقعه کربلا، صحنه درگیری بین شیعه و غیر شیعه نیست! 🔹 اگر بگویید که بحث اسلام و غیر اسلام است باید گفت سیدالشهداء وهب نصرانی بیابان نشین را به سپاه خودش راه می‌دهد ولی بسیاری از بزرگان و علما و فقهای اسلامی، به سپاه حسین بن علی (ع) راهی ندارند. 🔹 اگر بگویید که بحث نمازخوان و غیر نمازخوان است باید گفت آن طرف میدان هم نماز جماعت برگزار می‌شود. نقل صریح است که لشکر حر بن یزید به سیدالشهدا (ع) اقتداء کردند. امام سجاد (ع) می‌فرمودند در مقابل ما در کربلا ۳۰ هزار نفر بودند که همگی خودشان را از امت پیامبر می‌دانستند. در مقاتل نوشته‌اند: در آن لحظه ای که عمر سعدملعون می‌خواست دستور حمله بده، گفت: یا خَیْلَ اللّهِ ارْكَبی وَ بِالْجَنَّةِ اَبْشِری. بعد شهادت سیدالشهدا، در کوفه ۵ مسجد به یُمن شهادت مولا ساختند. (مساجد ملعونه) 🔹 اگر بگویید که بحث شیعه و غیر شیعه است باید گفت یکی از بزرگترین یاران سیدالشهداء که امام حسین (ع) به طور ویژه او را دعوت کرد و او مشتاقانه همه خانواده و ثروت هنگفت خودش را رها کرد و به سیدالشهداء پیوست کسی است که پیشتر عثمانی مذهب است! یعنی در دوگانه بین امیرالمؤمنین (ع) و عثمان بن عفان خلیفه سوم، طرف عثمان را می‌گرفت. (البته بعدها به سپاه امام مجتبی پیوست) او کسی نیست جز زهیر بن القین. 🔸جبهه‌های درگیری در کربلا رو اشتباه نفهمیم. دقیق‌ترین تعبیر در مورد دوگانه نبرد در کربلا چیزی نیست جز نبرد حق و باطل. یک دوگانه کاملاً قرآنی ... ⭕ یک نکته برای رفع شبهه: منظور تنقیص نماز و شیعه و... نیست. دینی که خداوند می‌پذیرد، اسلام است. مکتبی که می‌پذیرد شیعه است. اولین چیزی که خداوند می‌پرسد، نماز است. مسئله این است که خداوند متعال در قرآن به دنبال احقاق حق و ابطال باطل است. 🔅 لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ 🔅 لِیُـظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّه وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ آنگاه این هدف و تحقق این هدف روی شیعه و سنی سوار نشده، روی دوگانه مسلمان و غیر مسلمان سوار نشده. 🔹 اگر کسی یک دوگانه‌ای را ایجاد کند و بپرسد که «یک مسلمان اهل نماز، روضه، حج، زکات، خمس، با اخلاق مهربان و نماز شب‌ خوان، فقط ملحق به جریان حق نشده باشد در نسبت با یک غیرمسلمانی که در جبهه حق مشغول تلاش و فعالیت است...» چه پاسخی باید بدهیم؟ در آیه ۶۲ سوره بقره در وسط درگیری با اهل کتاب، خداوند می‌فرماید: 🔅 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَىٰ وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ مگه این‌ها نباید بیایند مسلمان بشوند؟ چرا ولی علت دعوتشان به اسلام چه چیزی بوده است؟ اون جوری نماز نخوانند و این جوری بخوانند؟ به جای تفیلا (نماز یهودی‌ها) صلاة به جای بیاورند.. دعوا اصلا این موارد نیست... سوره مائده را ببینید: وقتی اسلام به استقرار و اوج خودش می‌رسد و هیمنه دارد، خداوند می‌فرماید: 🔅 وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنجِيلِ بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فِيهِ (آیات قبلی‌اش هم درباره یهودی‌ها، همین را می‌گوید) 🔹 تمام حرف این است که کربلا دوگانه حق و باطل است. به خاطر همین است که همه جور آدم را به خودش جذب می‌کند! اربعین رفته‌اید؟ انسان‌ها در کربلا تمام آرمان‌های خودشان را می‌بینند. شکوه و پاکی حق را می‌بینند، پستی و نجاست باطل را می‌بینند. باید تلاش کرد، به این جریان پیوست... ✍ تهیه و تنظیم: حجت‌الاسلام والمسلمین وحید ولوی 💠 مردمی‌سازی | دانشگاه یزد @yazd_university_mardomi