⚫
#منبر| امامتِ امت در جبهه حق
جلسه ششم: مبانی نقش مردم در آیات
🔹 این که در حرکت جریان حق، اساساً باید ترکیب طلایی «امام - امت» شکل بگیرد تا جبهه حق بتواند رو به جلو حرکت کند.
🔹 در این ترکیب نکات ظریفی هست:
🔻 مثلاً در مورد نوع رابطه امام با امت، نوع مدیریت ولایی امام ظرافتهایی وجود دارد که باید به آن مفصل پرداخت.
مثلاً اینکه امامی که باید اطاعت شود، در اطاعت از خودش، اصلاً اجبار به کار نمیبرد.
🔻 یکی دیگر از ظرافتهای ترکیب «امام - امت» مسئولیتهای امت است. اجمالاً عرض کنم که از دل این ارتباط بین امام و امت، یک نوع امامت، یک نوع ولایت برای امت ایجاد میشود. یعنی امتی که پای امامش بیاید، در یک لایه خودش تبدیل به امام میشود. امت امام، امتی است که امامت میکند.
🔹 آنقدر در مورد اهمیت ولایت به ما گفته شده که ما تصور میکنیم که بار اصلی حرکت جریان حق، بر دوش انبیاء و اولیاء و ائمه (ع) است.
🔻 مثال بارز این تفکر که ما گمان داریم بار اصلی حرکت جریان حق بر روی دوش امام است، نگاهی است که در عمق نگرش ما نسبت به مسئله ظهور وجود دارد:
▫ ما در مورد ظهور چه میگوییم: تا نیایی گره از کار بشر وا نشود.
برخی دیگر اگر شاهکار کرده باشند، در مورد نقشآفرینی دوران ظهور و محدوده وظایفشان را در حد اینکه کمکی بکنیم و... گفته یا نوشته باشند!
نه عزیز من! سرداران سپاه حجت ابن الحسن (عج) خودشان تا آخر همه چیز را فهمیدهاند.
آقا صدایش میکند و میگوید فلانی بیا و اروپا با تو...
هر کاری لازم باشد انجام میدهد...
🔹 دقیقاً بر خلاف نگاه ما نسبت به مأموریت و حیطه مسئولیت ولی خدا، قرآن یک نگاه دیگری دارد.
در آیات قرآن میبینید که خداوند متعال میفرماید: یا رسول الله وظیفه تو فقط ابلاغ دین است.
🔅 ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ
🔅 فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ
آن جایی هم که دستور میدهد به اطاعت از رسول خدا (ص)، انگار اصلاً زوری در میان نیست!
🔅 وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ احْذَرُوا فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّما عَلى رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبينُ
این موضوع فقط مختص پیامبر اسلام هم نیست❗
🔹 در سوره اعراف داستانهای انبیاء مختلف را بیان میکند؛ تقریبا در همه این داستانها این عبارت با الفاظ مختلف، هست.
زمانی که دشمنان انبیاء پیام انبیاء را قبول نمیکنند، انتهای جواب انبیاء و نهایت اقدام آنها چیست؟
🔅 فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَ قالَ يا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ نَصَحْتُ لَكُمْ فَكَيْفَ آسى عَلى قَوْمٍ كافِرينَ
برایمان سوال پیش میآید که یعنی هیچ اقدام دیگری نمیخواهید بکنید؟ فقط ابلاغ؟؟؟ خب اینگونه که کاری نمیشود انجام داد؟
خب نشود❗
مگه وظیفه امام و ولی خدا این است که حتماً کاری بشود انجام داد؟
خب اینگونه که ایمان نمیآروند؟
خب نیاروند!
اینگونه که طاغوت و جریان باطل برچیده نمیشود؟
خب نشود!
🔹 سوال پیش میآید که مگر توحید، عدالت، قسط و... جز اهداف انبیاء نیست؟ مظلومان عالم چه میشوند؟
پیاده سازی دین چه میشود؟
یعنی پیغمبر نباید دین را پیادهسازی کند؟
🔹 چرا حرف در دهان خدا میاندازید؟
پس نقش من و شما چه میشود؟
اصلا تو باید بروی و امام را بیاری که کار بشود!
🔹 این نشان میدهد که هنوز معرفتمان خیلی با ادبیات قرآن فاصله دارد.
متاسفانه سازوکار تحقق اهداف حق را در قرآن جستجو نکردهایم.
اگه بخواهیم ترکیب طلایی امام - امت را به خوبی در یک آیه نشان بدیم باید به آیه 25 سوره حدید اشاره کنیم.
آیه در مورد مراحل اقدام رسولان الهی است.
🔅 لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بَأْسٌ شَديدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزيزٌ
هر چیزی که برای ابلاغ پیام و تمام شدن حجت پیام هدایت خدا لازم است دست انبیاء داده شد:
🔅 لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ
🔻بینات یعنی ادله روشن؛ آنقدر روشن که اگر یک نفر در عالم به پیام پیامبران ایمان بیاورد، بقیه حق ندارند بگویند که دلیل کافی نداشتیم. (در سوره شوری به آن اشاره شده است)
🔻 کتاب یعنی برنامه منسجم؛ پاسخ همه سوالات شما در آن وجود دارد.
🔻 میزان یعنی شاخص سنجش حق و باطل، خوب و بد، صحیح و ناصحیح.
🔹 خب هدف ارسال انبیاء چیست؟ اینکه در این دنیا قسط و عدالت برقرار باشد و ظلم نشود.
🔻 برای اجرایی شدن این هدف، انبیاء چه کار میکنند؟
قرآن میفرماید که انبیاء برای اجرایی شدن این هدف، تقریبا هیچ کار خاصی وظیفهشان نیست، جز ابلاغ❗
ادامه دارد... 👇