⚫
#منبر| امامتِ امت در جبهه حق
جلسه هشتم: همراهی امام با امت ۱ (سکوت در مقابل انحرافات)
🔹 امام در نسبت امت مؤمن باید به گونهای امامت کند که امت خودش را بزرگ کند (امام ساسة العباد)، تا جایی که امت بشود امام.
لذا امام پای بزرگ کردن امت خودش پیر میشود.
🔹 پیغمبر خدا (ص) فرمودند: شَیَّبَتْنِی سورةُ هودٍ
از برخی مفسران و صحابه پرسیدند که چرا سوره هود؟! جواب دادن که به خاطر این آیه:
🔅 فَاستَقِم كَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَكَ
آن چیزی که پیامبر را پیر میکند، استقامت خودش نیست. او شرح صدر دارد. آن چیزی که پیامبر را پیر می کند همراه کردن امت در مسیر استقامت است❗
🔻 امت یک جایی خسته میشود
🔻 امت ممکن است دنیا دوست شود
🔻 امت ممکن است تطمیع شود
🔸 به همین خاطر، امام در حرکت خودش کمال همراهی با امت را باید داشته باشد.
کمال همراهی امام با امت یعنی چه؟ یعنی امام با وجود اینکه نهایت کمالات است (إِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَأَصْلَهُ وَفَرْعَهُ وَمَعْدِنَهُ وَمَأْواهُ وَمُنْتَهاهُ) اما در حرکت، خود جدا از امت حرکت نمیکند. با حفظ جایگاه امامت، با امت حرکت میکند.
🔹 خداوند متعال در برخی آیات انبیای خودش را توبیخ می کند که چرا جدا از امت حرکت کردید⁉
سوره طه خداوند متعال در سوره طه به حضرت موسی (ع) عتاب میکند:
🔅 وَمَا أَعْجَلَكَ عَنْ قَوْمِكَ يَا مُوسَىٰ
▫ ماجرا چه بود؟
🔻 قرار است این قوم، قوم برگزیده بنی اسرائیل به سوی ارض مقدس برود.
🔻 برای این مأموریت نیاز به منشور مأموریت است.
🔻 به همین دلیل همه داشتند به سوی کوی طور میرفتند.
🔻 از دریای سرخ که عبور کردند، آنجا موسی (ع) زودتر از قوم خود به سوی طور میرود.
🔻 هارون (ع) را به عنوان خلیفه در میان بنی اسرائیل میگذارد.
🔻 موسی (ع) ۳۰ روز عبادت میکند، خداوند خطاب به موسی (ع) میفرماید ۱۰ روز دیگر هم بمان. اواخر ده روز که میرسد خداوند به او می فرماید که:
🔅 وَمَا أَعْجَلَكَ عَنْ قَوْمِكَ يَا مُوسَىٰ
🔻 موسی (ع) هم میفهمد که گیر کار کجاست؛ قرار بوده که با هم اینجا بیایند، میفرماید:
🔅 قَالَ هُمْ أُولَاءِ عَلَى أَثَرِي وَعَجِلْتُ إِلَيْكَ رَبِّ لِتَرْضَى
خدایا آنها پشت سر من با هارون (ع) در حال آمدن هستند، اما خیلی آرام آرام و لِخ لِخ! میآمدند. من زودتر آمدم که دل شما را به دست بیاریم❗
در آیه بعد خداوند میفرماید: نتیجه این که جدا از امت آمدهای، میدانی چیست؟
🔅 قَالَ فَإِنَّا قَدْ فَتَنَّا قَوْمَكَ مِنْ بَعْدِكَ وَأَضَلَّهُمُ السَّامِرِيُّ
🔹 خداوند خطاب به پیامبر اسلام (ص) هم میفرماید:
🔅 وَلَا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضَىٰ إِلَيْكَ وَحْيُهُ
یا رسول الله، قرآن را زود زود برای مردم نگو، اجازه بده هر زمان که وقتش شد.
🔹 پیامبر حقیقت قرآن از همان ابتدا در جان مبارکش دارد ام اجازه بیانش را ندارد. چرا❓ چون باید متناسب با امت قرآن را بخواند.
حتی در مورد روایات اهل بیت (ع) هم همین است.
فقهای ما هم، غالباً همین طوری عمل کردند:
▫ در مورد فتوای تحریم تنباکو نقل است که مرحوم میرزای شیرازی در مورد تأثیر فتوای خودش استعلام میگیرد که آیا امت ظرفیت اجرا را دارد یا نه و بعد فتوا را صادر میکند.
برای اینکه کمال همراهی احساس کنید، چند لایه را باید برای شما مثال بزنم.
🔰 لایه ۱
🔹 نه تنها امام بدون امت رو به جلو حرکت نمیکند بلکه حتی حاضر است برای اینکه امت با او بماند، خطا و بدعت امت را نادیده بگیرد❗
🔻 یعنی امام در مقابل بدعت و انحراف سکوت میکند؟ بله❗
▫ شبهای قبل عرض کردم، یک جا امیرالمؤمنین (ع) به مردم گفتند که آی مردم، این نمازی که آخر شب در ماه رمضان میخوانید، این سنت اشتباهی است که خلیفه دوم به اشتباه ایجاد کرده!
خود امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: برخی از رزمندههای لشکر من صدایشان درآمد که تو آمدی میگویی ما فلان نماز را نخوانیم؟؟؟ مولا فرمود: ترسیدم تمام لشکر دچار دو دستگی بشود، بنابراین بیخیال شدم❗
ادامه دارد... 👇