⬅️یکصد و سی و پنجمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “جایگاه فعالیت سیاسی زنان در فلسفه سیاسی”(جلسه دوم) با ارائه عضاء محترم گروه – سه شنبه 19 بهمن 1400 : 🔸حجت الاسلام دکتر احمد رضا یزدانی مقدم: در رابطه با جایگاه فعالیت سیاسی زنان از منظر فلسفه سیاسی اسلامی اولین نکته این است که بدون شک ما به آنچه خدا، پیامبر(ص) و اهل بیت علیهم السلام فرمودند، معتقد بوده و هستیم، اما پرسش این است که خدا، و پیامبر و امامان معصومین چه فرموده و در چه شرایطی بیان فرمودند؟ امام خمینی(ره) نسبت به بحث تاثیر زمان و مکان در فهم مباحث می‌فرماید: هر چه امام معصوم نسبت به زمان ما بفرمایند برای ما مطاع است و در غیر این صورت و در عصر غیبت امام زمان «عج» برای فهم حکم خدا نیازمند حکم اجتهادی هستیم که مقتضیات جامعه مدنظر است. البته در برخی موارد که بسیار محدود و معدود هم می‌باشد تفاوت‌هایی در احکام بین زن و مرد دیده می‌باشد مثل ارث که در این خصوص هم اختلاف دیدگاه‌هایی وجود دارد. وقتی زن را به عنوان یک موجود عاقل، آگاه و مستقل به رسمیت شناختیم و در جامعه اسلامی به او حق را می‌دهیم، چرا در امور خانواده و اجتماع حق مدیریت و اظهار نظر نداشته باشد؟ این یک رویکرد عقلی است که اگر مستقل است و اگر حق رای دارد، باید اجاره مدیریت هم داشته باشد. در شرایطی که زنان در مدیریت‌های کلان حضور ندارند و در سطح میانه هم حضور قابل توجهی ندارند، وضع قانون گذاری همین است که قانونگذاری به نفع آنها صورت نمی‌گیرد. در نحوه تعامل با زنان برخی امور را به شرع منتسب می کنند در حالی که در مواقعی خلاف آن صورت می گیرد.مثل بحث ورود زنان به ورزشگاه که اول جلوگیری کردند و بعد آزاد شد و زنان ورود کردند، که اگر خلاف شرع بود چرا آزاد کردید اگر خلاف شرع نبود چرا از اول جلوگیری کردید. نتیجه‌ای که از بحث می‌توان گرفت اینکه از منظر فلسفه سیاسی اسلامی تا جایی که منع شرعی اثبات شده‌ای وجود ندارد، جایگاه فعالیت سیاسی زنان تفاوتی با جایگاه مردان ندارد و مواردی که بیان می‌شود یا مشکل سندی دارد یا مشکل دلالی. 🔹حجت الاسلام دکتر محمد علی سوادی: علامه طباطبایی ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران می‌فرماید: فقدان نگاه اجتماعی به دین عامل عقب ماندگی مسلمانان است. حضرت آیت الله جوادی می‌فرماید: اگر عقلانیت در بین ما بود، مشکلی بوجود نمی‌آمد. اگر این بحث جایگاه فعالیت سیاسی زنان از منظر فلسفه سیاسی از نگاه حقوقی دیده می‌شود مشخص می‌شود چه مشکلاتی خانوادگی و یا اجتماعی در این زمینه وجود دارد که مناسب است در طرح و بحث این موضوعات جمعی از کارشناسان حقوق هم حضور داشته باشند. 🔸دکتر علیرضا صدرا: این گروه، گروه فلسفه سیاسی است و باید بحث‌ جایگاه فعالیت سیاسی زنان از همین منظر؛ یعنی از منظر فلفسه سیاسی نگاه شود نه از منظر حقوقی. از منظر فارابی و ملاصدرا که دو فیلسوف سیاسی بزرگ اسلامی هستند مطالبی بدست می‌آوریم که مطالب آنها بسیار نزدیک به مباحث قرآنی و معارف اهل بیتی است و حضرت امام خمینی هم از همین منظر بحث‌های خود را مطرح می‌کنند. آنچه در واقع اتفاق تاکنون افتاده اینکه ما هیچ زنی نداریم که پیامبر یا امام باشد و این را ملاصدرا می‌گوید که علت این نکته که هیچ پیامبر یا امامی از زنان نداریم را نمی‌دانم ولی یقین دارم که حتماً حکمتی دارد و دلیل این حکمت خداوند را فقط امام زمان (عج) می‌تواند جواب دهد. زن و مرد، با حضور همدیگر در جامعه و خانواده جامعیت بوجود می‌آورند زیرا زن محبت را بوجود می‌آورد و مرد شجاعت را. بنابر مبنای فارابی و ملاصدرا چون پیامبر و امامی از زنان نداریم، لذا ولی فقیه هم از زنان نمی‌توانیم داشته باشیم که رهبر باشند، همچنان فرماندهان ارشد نظامی هم نمی‌توانیم داشته باشیم چون در سیره پیامبر و امام علی این را ندیدیم... ادامه در لینک زیر: 🌐 https://hekmateislami.com/?p=12926 @hekmateislami