*🔸پرسش : آیا اسلام ، دینی جهانی است یا اینکه رنگ ملت مخصوصى مثلًا ملت عرب را دارد؟* *(قسمت دوم)* *⏺ پاسخ : -در اثبات جهانی بودن اسلام و دعوت اسلامی- لازم است در دو قسمت بحث كنيم:* *🔹قسمت اول : اسلام از آغاز ظهور خويش داعيه جهانى داشته است، (پاسخ این قسمت در پنجشنبه هفته گذشته ارسال گردید)* *♦️اما قسمت دوم : مقياسهاى اسلامى مقياسهاى جهانى است نه ملى و قومى و نژادى* *تبیین :* *1️⃣زمانى كه اسلام ظهور كرد، در ميان اعراب مسأله خويشاوندپرستى و تفاخر به قبيله و نژاد به شدت وجود داشت.* *عربها در آن زمان چندان به عربيت خود نمى‏باليدند، زيرا هنوز قوميت عربى به صورتى كه عرب خود را يك واحد در برابر ساير اقوام ببيند وجود نداشت.* *واحد مورد تعصب عرب واحد قبيله و ايل بود. اعراب به اقوام و عشاير خويش تفاخر مى‏ كردند.* *🔽 اما اسلام نه تنها به اين احساسات تعصب ‏آميز توجهى نكرد، بلكه با شدت با آنان مبارزه كرد.* *قرآن كريم در كمال صراحت فرمود: «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ‏ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ»* *يعنى اى مردم، ما همه شما را از يك مرد و يك زن آفريديم و شما را گروه‏ها و قبيله ‏ها قرار داديم تا به اين وسيله يكديگر را بشناسيد،* *گرامى‏ ترين شما نزد خدا پرهيزكارترين شماست.* *اين آيه و بيانات و تأكيد رسول اكرم صلى الله عليه و آله و طرز رفتار آن حضرت با غير اعراب و نيز قبايل مختلف عرب، راه اسلام را كاملًا مشخص كرد.* *🔽 بعدها که در اثر تسلط امويان و سياست ضد اسلامى آنها عده‏ اى از اعراب عنصر عربيت را پيش كشيدند و آتش تعصبات قومى و نژادى را برافروختند،* *ساير اقوام مسلمان بالخصوص بعضى از ايرانيان به مبارزه با آنها برخاستند و شعار اين دسته آيه فوق بود و خود را «اهل تسويه» يعنى طرفدار مساوات مى‏ ناميدند و به مناسبتِ كلمه‏ «شُعُوباً» كه در آيه مزبور آمده است خود را «شعوبى» مى‏ خواندند.* *🔽 بنابراين، وجه اينكه «شعوبيه» خود را به اين نام خوانده ‏اند روشن است و اين خود مى‏ رساند كه نهضت شعوبى يك نهضت ضد تعصب عربى و يك نهضت طرفدارى از اصول اسلامى بوده است؛ لااقل اساس اين نهضت چنين بوده است.* *اگر احياناً افراد معدودى كار خود را به ضديت با اسلام كشانده باشند دليل بر ضد اسلامى بودن شعوبيان نمى ‏شود* *2️⃣ به اعتراف همه مورخين، حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله در مواقع زياد اين جمله را تذكر مى‏ داد:* *🔻«ايُّهَا النّاسُ كُلُّكُمْ لِآدَمَ وَ آدَمُ مِنْ تُرابٍ، لا فَضْلَ لِعَرَبِىٍّ عَلى عَجَمِىٍّ الّا بِالتَّقْوى»* *يعنى همه شما فرزندان آدم هستيد و آدم از خاك آفريده شده است، عرب نمى‏ تواند بر غير عرب دعوى برترى كند مگر به پرهيزكارى.* *🔻پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله در روايتى افتخار به اقوام گذشته را يك چيز گندناك مى‏ خواند و مردمى را كه بدين گونه از كارها خود را مشغول مى‏ كنند به «جُعَل» سوسك‏] تشبيه مى‏ كند.* *3️⃣ پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله سلمان ايرانى و بلال حبشى را همان گونه با آغوش باز مى ‏پذيرفت كه فى المثل ابو ذر غفارى و مقداد بن اسود كِنْدى و عمار ياسر را،* *و چون سلمان فارسى توانسته بود گوى سبقت را از ديگران بربايد به شرف «سَلْمانُ مِنّا اهْلَ الْبَيْتِ» نائل شد.* *4️⃣ تأكيدات رسول اكرم صلى الله عليه و آله درباره بى‏ اساس بودن تعصبات قومى و نژادى اثر عميقى در قلوب مسلمانان بالأخص مسلمانان غير عرب گذاشت.* *به همين دليل، هميشه مسلمانان (اعم از عرب و غير عرب) اسلام را از خود مى‏ دانستند نه بيگانه و اجنبى،* *و به همين جهت مظالم و تعصبات نژادى و تبعيضات خلفاى اموى نتوانست مسلمانان غير عرب را به اسلام بدبين كند؛* *همه مى ‏دانستند حساب اسلام از كارهاى خلفا جداست و اعتراض آنها بر دستگاه خلافت هميشه بر اين اساس بود كه چرا به قوانين اسلامى عمل نمى ‏شود.* *⏺ - نتیجه آنکه - مقياسهاى اسلامى مقياسهاى كلى و عمومى و انسانى است نه قومى و نژادى و ملى.* *اسلام به هيچ وجه خود را در محدوده تعصبات ملى و قومى و نژادى محصور نكرده بلكه با آنها مبارزه كرده است.* *▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خدمات متقابل اسلام و ايران)، ج‏14، ص: 72-76-با تلخیص و ویرایش جزئی*